Burkini och våtdräkter. Det är två nya produkter som simklädertillverkaren Lane4 i Bollebygd adderat till sitt sortiment. Plagg som på kort tid blivit storsäljare. VD Jan-Ivar Sjöblom säger till teko.se:
– När det gäller Burkini, som är en tvådelad löst sittande, svart baddräkt med luva för muslimska kvinnor, har vi sålt över 1000 exemplar hittills. Kunder är landets kommuner, som köper in plaggen till sina badanläggningar, där kvinnorna får använda dem. Tidigare har de badat i sina egna kläder, vilket är ohygieniskt.
Lane4 grundades 1995 och företagsnamnet är lika med den mest attraktiva banan i tävlingsbassängen. Jan-Ivar Sjöblom och Stefan Sjöblom tog över familjeföretaget 2005. I år ligger omsättningsribban på fyra miljoner kronor. Lane4 har idag 50 procent av simklubbsmarknaden i Sverige. Jan-Ivar Sjöblom säger att det finns flera skäl till att omsättningen kommer att öka i år:
– För närvarande säljer vi tio våtdräkter per dag. Det beror på att vi hittat ett bra mellanprisläge. På marknaden är snittpriset för en våtdräkt mellan 4000 kronor upp till över 10 000 kronor. Vi är inte i närheten av den prisbilden. Därför söker allt fler efter billigare alternativ.
Enligt Jan-Ivar Sjöblom beror det ökade suget efter våtdräkter på flera saker:
– Det viktigaste skälet är att den behåller värmen och bäraren blir inte nedkyld i vattnet. Motionssimning har ökat lavinartat under senare år och blivit en stor nisch för oss. ”Vansbrosimningen”, som vi redan slutlevererat våtdräkter till, lockar cirka 15 000 simmare per år. För den vanlige motionssimmaren finns det ingen anledning att satsa på våtdräkter för 10 000 kronor för att simma Vansbrosimmet – om du inte siktar på att bli bland de tio första i mål. En vanlig motionär är beredd att betala är högst 2000 kronor för en våtdräkt.
Barnvåtdräkter har blivit allt mer efterfrågande av föräldrar vars barn ska börja utomhussimskola i insjöar eller havet. En barnvåtdräkt landar på 500 kronor. Kostar den över 1000 kronor får ungarna frysa, säger Jan-Ivar Sjöblom.
Lane4 var ett av de första textilföretagen, som tidigt insåg att nätet är framtidens försäljningskanal:
– Vi har haft nätbutik sedan 1998. Under 2015 stod nätbutiken för 2,6 miljoner kronor och den fysiska butiken i Bollebygd för 400 000 kronor av vår omsättning. Nätbutiken, som är mobilanpassad, är en av våra främsta framgångsfaktorer. Sedan vi anslöt oss till en bra betaltjänst har det blivit ännu enklare att handla via vår nätbutik, säger Jan-Ivar Sjöblom.
För fyra år sedan inledde Lane4 ett samarbete med italienska baddräktstillverkaren Essenuoto. Ett samarbete som innebar att bollebygdföretaget flyttade sin produktion från Kina till Rimini i Italien. Ett samarbete som leder till flera fördelar, som gemensam produktutveckling, marknadsföring och sist men inte minst tillverkning. Lane4 sysselsätter idag tre sömmerskor i Italien på heltid för sömnad av simkläder.