Yrkesklädesföretaget Kwintet Sverige i Borås har på kort tid tagit hem en rad kontrakt värda 70 miljoner kr totalt. Nu går marknadsledaren på offensiven med fler säljare och större resurser till marknadsföring.
Efter de senaste årens strukturarbete inom företaget då stor kraft lagts på sortiment, logistik och stödsystem har vi flyttat fokus till fältet och nya spännande produktlanseringar, säger Kwintet Sveriges VD Stefan Dinér.
Bildtext: Stefan Dinér VD Kwintet Sverige.
Kwintet Sverige skapades 2012 när fyra bolag inom yrkesklädeskoncernen Kwintet Group fusionerades till ett. Sedan dess har ett omfattande arbete bedrivits för att renodla och koordinera portföljen av varumärken, inte minst sammanslagningen av Fristads och danska Kansas. Enligt Stefan Dinér har den nya och vitt förgrenade sortimentstrukturen nu satt sig och med detta är företaget redo för nästa steg:
Fram till hösten förstärker vi säljorganisationen med sex nya medarbetare, tre key accounts och tre fältsäljare. Vad det handlar om är att bli mer offensiva, men också att höja support för återförsäljarna genom större kapacitet till sambesök och andra affärsfrämjande aktiviteter.
Satsningen på fler key accounts ska ses i ljuset av den strukturförändring som skett bland yrkesbutikerna under 2000-talet och där allt mer av försäljningen organiseras i kedjeföretag med centraliserad upphandling. Det är också mot denna bakgrund konstruerandet av Kwintet Sverige ska förstås.
Genom att samla alla märken i ett bolag vill vi förenkla inköpsprocessen och erbjuda bättre totalekonomiska lösningar för kunden. Hantverkare, kirurger, kockar, svetsare, hotellpersonal och brandmän. Vår affärsidé är att täcka hela det vida begreppet yrkeskläder. Samtidigt som samarbetet med återförsäljarkedjor intensifieras utvecklar vi vår service genom att understödja bearbetningen av olika slutkunder, säger Stefan Dinér.
Efter den omfattande rationaliseringen och förädlingen av sortimentstrukturen ägnas även imagefrågor och marknadsföring mer kraft.
Bildtext: Laboratorietekniker Anna Hacker i nya labbet.
Vad det handlar om är att förtydliga identiteten i respektive varumärke. Att hitta rätt tonalitet i sättet som de olika koncepten presenteras. Processen är inne i sitt slutskede och en ökad aktivitet av marknadsföring i såväl nya som traditionella media har startats, säger Stefan Dinér.
Sedan bildandet av Kwintet Sverige har Borås åter blivit centrum för utveckling, logistik och inköp av varumärkena Fristads Kansas, Hejco och Acode. Ett helt nytt laboratorium för textil har etablerats vid anläggningen och norra Europas största förädlingsproduktion inrättats med bland annat specialsömnad, brodyr och applicering av transfers. Inom Kwintet Group, med en omsättning på runt fem miljarder, satsas det nu på produktutveckling på bred front.
Efter en tung insats från Borås-teamet uppgraderades i höstas hela Fristads Kansas storsäljande utbud av varselkläder och under våren lanserades en ny version av det likaledes populära hantverksprogrammet Generation Y. ?Satsningar som redan gett resultat i form av ett flertal nya storkontrakt från företag som Rang-Sells, Stena Line och Aviator till ett värde av närmare 70 miljoner kronor.
Genom Kwintet Sveriges partners kommer företagen inom kort börja servas med nya Fristads Kansas-kläder.Fortsatt hårda satsningar på produktutveckling genomförs nu i andra delar av sortimentet, häribland på ännu starkare servicekollektioner inom varumärket Hejco. Ytterligare satsningar är under uppsegling, enligt Stefan Dinér:
Vad vi gör är att utveckla markadens mest kompletta premiumsortiment till något ännu bättre. Satsningar som i likhet med de ökade resurserna till marknadsföring och den förestående utökningen av säljorganisationen syftar till att ytterligare stärka Kwintets ledande roll.
Kwintet Sverige är medlem i TEKO.