Med ny VD och ny designchef är det dags för dammodeföretaget Kriss att uppgraderas. Under ledning av Andreas Drugge som under nollnolltalet ledde omprofileringen av modeföretaget Resteröds från åtta till som mest 40 miljoner i omsättning ska de inarbetade kunderna kompletteras med nya.
Ett första avtryck från nya ledningen gavs under en exklusiv modevisning på Svenska ambassaden i Berlin nyligen i samband med Kriss 20-årjubileum i Tyskland.
Den välbesökta modevisningen arrangerades för speciellt inbjudna inom mode, media, näringsliv och utrikesförvaltning och för välkomsthälsningen svarade kulturrådet Marika Lagercrantz.
Visningen var inte bara ett smakprov på Kriss tolkning av vinterns mode utan också den första kollektionen signerad företagets nya designchef Magdalena Kespe som tillsammans med Andreas Drugge spelar nyckelrollen i den uppgradering Kriss står inför.
Under de 20 år Kriss agerat i Tyskland har omsättningen vuxit oavbrutet och det senaste verksamhetsåret svarade landet för 65 procent av omsättningen på 140 miljoner. Av kedjas totalt 70 butiker är 47 spridda i landet. Möjligheten att disponera en ambassad för att marknadsföra sig är ett fint betyg för Kriss menar Andreas Drugge:
Det blir lite som ett kvitto på att det man gör är betydelsefullt, inte bara för våra kunder utan också svensk ekonomi. Med vår höga andel utlandsförsäljning är Kriss en självklar del av exportnäringen.
Andreas Drugge, född 1973, (bilden nedan) tillträdde i slutet av sommaren. Att han tackade ja till jobbet har många förklaringar men på ett övergripande plan handlar det om ägarfamiljen Nilssons planer med företaget där ambitionen är att skapa ett starkt globalt varumärke med utgångspunkt från företagets svenska och utpräglat individualistiska identitet.
Som VD för Resteröds under tio år breddade Andreas Drugge, trikåföretaget från rollen som tillverkare av nätbrynjor och gubbkalsonger till ungt kreddigt modeföretag. Samtidigt som modebutiker i världsmetropoler som Tokyo, Paris, London började sälja märket behölls de traditionella kunderna inom yrkesfackhandeln.
Att med utgångspunkt Kriss varumärke, kvalitetsprofil och stora spridning i attraktiva A-lägen gå vidare att attrahera nya kunder något jag ser fram emot. Individualistiska kläder i ett generöst storleksspann för den mogna medvetna kvinnan förblir basen, men vi ser större möjligheter än så och inleder därför under 2014 lanseringar av limiterade kollektioner med en ny spännande look som kommer att överraska och få nya kunder att upptäcka oss.
Parallellt med uppgraderingen fortsätter utbyggnaden och förfiningen av Kriss butiksnät med en handfull nya etableringar på gång inför 2014. I den långsiktiga planen finns en mängd nya orter i blickfånget men som vanligt styrs expansionstakten av tillgången på bra lägen, betonar Andreas Drugge:
Som detaljist gäller det därför att vara så attraktiv som möjligt för fastighetsägarna – att ha ett koncept som tillför både karaktär och trafik till den galleria, det varuhus eller den affärsgata där etableringen sker. Med den uppgradering Kriss står inför är ambitionen att bli ännu mer attraktiva för såväl fastighetsägare som kunder.
Kriss är medlem i TEKO.