När Sherif Ali utbildade sig till agronom i Egypten en gång i tiden fanns inga planer på vare sig Sverige eller yrkesklädsbranschen. I snart trettio års tid har han nu drivit Kramtex i Uppsala, ett restaurangklädesföretag skapat med utgångspunkt från den egyptiska bomullen, känd för sina långa fibrer och höga kvalitet. Som svensk tekoföretagare har Sherif börjat från scratch i verklig mening och Snart sjuttio år gammal har han inga planer på att sluta.
Nu går vi vidare och stärker sortimentet ytterligare, säger Sherif, som räknar med sin bästa försäljning hittills.
Bilden: Sherif Ali Foto: Kramtex.
Det tog sin tid innan karriären som tekoföretagare drog igång. Efter emigreringen till Sverige 1968 skolade Sherif om sig till servicetekniker, ett yrke han var verksam i under 18 år. Vändningen kom när brodern, som drev restaurang i Gävle, började uttrycka sitt missnöje med kvaliteten på kökspersonalens kläder. Som agronom med insyn i egyptiskt lantbruk kom Sharif att tänka landets ansedda bomullsodling och idén om ett yrkesklädesföretag började ta form.
Genom sin frus bror, som var verksam i den egyptiska textilbranschen, etablerades de rätta kontakterna och snart var de första kläderna levererade till broderns restaurang. Ryktet om plaggens sköna känsla och tålighet mot slitsamma industritvättar spreds bland andra krögare och beställningarna droppade in. Idag figurerar Kramtex design på allt från restauranger och caféer till hotell, rederier och konditorier.
Efter att under de första tio åren skött allt själv vågade Sherif anställa en medarbetare. Idag sysselsätter han fem personer inklusive sonen Häni. Den ursprungliga fokuseringen på kökskläder är numera breddad till ett komplett utbud för restauranganställda där mixen av funktion och design är viktig. För Sherif och hans team är idag det lika självklart att erbjuda kockkläder i denim som klassiska plagg i vitt och pepita och den berömda svampmössan kan lika gärna vara fräck bandana. Samma gäller på serveringssidan där den svarta västen och vita skjortan bara en av många varianter. Vid sidan om Kramtex egna produktarbete samarbetar företaget med externa designers som bland annat engageras av varumärken som J. Lindeberg och Filippa K.
Ungefär tre gånger per år besöker Sherif Egypten. Han betonar att varken Kramtex eller företagets kunder på något sätt drabbats av de senaste årens turbulens i landet. Trots det bitvis kaotiska läget i landet har Sherif kunnat sköta sina affärer som han alltid gjort. Sömnaden sker i Baltikum och Polen.
Som liten aktör på en yrkesklädesmarknad dominerad av drakar är det nischning det som gäller för bra affärer, menar Sharif.
Vi konkurrerar med ett specialiserat, kvalitativt sortiment och de snabba beslutsvägar som följer med en liten organisation. Vår flerspråkighet ska heller inte underskattas. Inom svensk restaurangnäring finns många företagare med bakgrund i arabvärlden och möjligheten att kommunicera med oss på modersmålet är uppskattat, säger Sherif.
Snart sjuttio år gammal har Sherif valt att trappa ner till tolv (!) timmars arbetsdag. Med en beräknad omsättning på åtta miljoner i år går företaget mot sin bästa försäljning hittills. Samtidigt som fler kunder väljer Kramtex är företaget inne i en process av produktmässig förstärkning med nya snygga modeller och passformar som lanseras nästa år.
Genom att ytterligare höja kundernas valmöjligheter vässar vi oss för framtiden. Att fortsätta utveckla Kramtex mix av svenskt och egyptiskt är något jag tänker fortsätta med så längre jag kan.
Kramtex är medlem i TEKO.