Transportskyddstillverkaren Trox i Mölnlycke breddar produktionskapaciteten för att klara sina allt större åtaganden. Som komplement till den egna fabriken i Ukraina, där organisationen utökats kraftigt under senare år, har ett samarbete inletts med en lönsömmare i Kosovo där ett sjuttiotal medarbetare nu utbildas i Trox koncept.
Vi står inför ett internationellt genombrott och känner att vi behöver ett mer diversifierat produktionsupplägg för bästa leveransförmåga, säger Trox VD Pontus Lindbom.
De senaste åren har Trox nyanställt och teknikinvesterat hårt vid fabriken i Ukraina. Antalet anställda är nu uppe i 340 och fler kommer att rekryteras det närmaste året. Men trots satsningarna är företaget periodvis beroende av extern hjälp för att klara leveranserna.
Med det nya samarbetet skapas en bra och långsiktig lösning i outsourcing-frågan – en fast partner som förutom expertkompetens inom vårt koncept förenar rätt kostnadsprofil och geografisk position. Produktion för vår räkning är redan igång, men fortfarande pågår en del förberedelser, säger Pontus Lindbom.
Trox historia går tillbaks till mitten av nittiotalet, men det var genom företagets omarbetning av transportskydden i slutet av nollnolltalet som dagens profil tog form. Konceptet bygger på ett egenutvecklat laminat, beviljat med internationellt patent, och bland kunderna märks välkända företag som BMW, Mercedes, Volvo, Rolls-Royce och Volkswagen.
För 2015 räknar Trox med en omsättningsökning på 20 procent. Den stora affären i år signeras Bentley. Efter att tidigare ha engagerat Trox för mindre uppdrag återvänder nu lyxbilstillverkaren på bred front.
Avtalet som tecknats gäller skydd för samtliga modeller och leveranserna drar i gång under kvartal fyra. När är affären slår igenom fullt ut 2017 räknar vi med en volym på 40 000 skydd per år. En annan tung nyhet gäller Mercedes som meddelat att de inför vårt koncept vid ytterligare sju fabriker under hösten, säger Pontus.
Transportskydd är en produktgrupp som ofta associeras med bilar i premiumsegmentet, men potentialen är större än så menar Pontus.
De flesta modeller vi designar och tillverkar för ligger i det övre mellanprisläget och uppåt, men vi ser ett ökat intresse bland producenter av bilar i andra delar av skalan. Här ibland Volkswagen för vilkas räkning vi numera levererar till modellerna Tiguan, Touran, Sharan, Polo och Eos. Behovet av ett bra och kostnadseffektivt skydd mot stenskott, repor, fågelspillning, surt regn och annan potentiell skadeverkan under leveransen är egentligen samma för alla bilar. För återförsäljarna i sin tur fungerar produkten som ett lagringsskydd.
Enligt Pontus väntar en stark utveckling för Trox de kommande åren och han talar i termer av ett förestående internationellt genombrott för företaget.
Det tar sin tid att sälja in ett nytt koncept men som utvecklingen ter sig känner vi verkligen att vi är på väg att skapa oss ett namn i bilbranschen. Sättet som förfrågningar och nya beställningar allt mer rullar in av sig självt talar för detta. Den senaste tiden har ytterligare två välkända namn inom bilbranschens premiumsegment vänt sig till oss med förfrågningar och som vi förstås ser med spänning på.
Att fördjupa relationen med befintliga kunder är annars det vi lägger mest kraft på framöver och här är inte minst Volvo viktig. Företagets kraftiga utbyggnad av produktionen vid fabriken på Torslanda tidigare i år är mycket lyckosam för vår del och vi levererar även till fabriken i Gent. Men de stora volymerna till tros motsvarar nivåerna bara kring tio procent av potentialen, så det finns en del att jobba med.
Förhoppningen nu är att Volvo ska gå vidare med sina lyckade lanseringar av skydden i Japan, Sverige och Ryssland och inkludera andra viktiga marknader runt om i världen. Våra kontaktpersoner i företaget har uttryckt stor tillfredsställelse med såväl Trox kvalitet som leveranssäkerhet och på den nivån fortsätter vi stärkta av vår nya tillverkningspartner.
Trox är medlem i TEKO.