Sedan 1889 har Kasthalls fabrik i Kinna skapat högkvalitativa mattor som älskas av människor över hela världen. De vävda och handtuftade mattorna är ett signum för svenskt kvalitet. Det är dessutom ett lönsamt företag. Förra året blev ett rekordår omsättningsmässigt med 190 miljoner kronor. I skrivande stund har 2016 några månader kvar, men förra årets rekord kommer att slås. Nu ser företagets VD Eva Boding redan fram emot 2017 då ett delvis nytt Kasthall lanseras.
– Vi står just nu i ett spännande skede för företaget där vi är i en slags förändringsfas samtidigt som vi är måna om att bevara det som är Kasthall. Hantverkskvaliteten och den långvariga kunskapen är fortsatt kärnan och oerhört viktigt i det vi gör. Det vi vill utveckla är ett tydligare kundtänk med ökat design- och innovationsfokus samt stärkt fokus på service. Vi kallar det Kasthall 2.0 och det är en viktig del för att kunna växa, säger Eva Boding.
Kasthall har i dag 110 anställda varav ca 50 arbetar i fabriken i Kinna. Allting startade ungefär samtidigt som elektriciteten introducerades i världen vilket säger en del om företagets gedigna bakgrund. Kulturarvet och historien tillsammans med svensk produktion och de anställdas kunskap är fortsatt en värdefull del hos Kasthall enligt Eva Boding.
– Vi har i grund och botten ett väldigt starkt erbjudande bland annat genom vår egen produktion i Sverige. Det skapar bästa förutsättningarna för att ständigt utveckla nya Kasthall-produkter som marknaden efterfrågar. Med den nya strategin där vi adderar service och tjänster skapar vi ytterligare mervärden och därmed blir ännu starkare, berättar hon.
Service och flexibilitet är avgörande, utöver kvalité och hållbarhet.
Den globala marknaden är mycket viktig för Kasthall. 70 procent av försäljningen finns i dag utanför Sverige. Här hittar företaget köpstarka kunder som är beredda att betala priset för en kvalitetsmatta från Kinna i Sverige. USA och Europa är framgångsrika marknader.
– Vi är idag ett globalt företag. USA är en marknad som går väldigt bra för oss och där har vi också ett eget bolag. I Europa är Tyskland, Frankrike, Italien och Belgien starka marknader försäljningsmässigt. Vi har också gått in på nya marknader, bland annat i Mellanöstern. Men vi gör det med små steg och är medvetna om att det tar tid att etablera sig. En stabil tillväxt där vi också tjänar pengar är vägen framåt för oss, säger Eva Boding.
Kunderna finns i offentliga miljöer, till exempel hotell, kontor och även mycket kyrkor och myndigheter. Det är kunder som ställer höga krav på kvalitet och hållbarhet, men också snabbhet och flexibilitet. Privata hem är en annan viktig kundgrupp. Arkitekter, inredare och inköpare finns bland uppdragsgivarna.
– Servicegraden är viktig för alla våra kunder. Att vi kan anpassa produkterna efter kundunika önskemål är en enorm styrka. 75 procent av det som lämnar vår fabrik i Kinna är skräddarsytt. Och allt som produceras har redan en kund. Vi sitter därför inte på några stora lager som sedan måste säljas av. Hela kedjan från råmaterial och infärgning till leverans är under vår kontroll och dessutom i Sverige. Råmaterialet är naturmaterial såsom ull och lin. Genom denna typ av tillverkning och varuhantering så är Kasthall extremt hållbara och miljömedvetna, vilket vi också ser fler och fler kunder som värnar om, och är villiga att betala för, säger hon.
Digitala tjänster skapar behov
Med 127 år i ryggen hade det varit lätt för Kasthall att fortsätta på den inslagna vägen och göra samma sak som företaget alltid har gjort. Det har ju fungerat hittills skulle vissa kanske hävda. Men Eva Boding ser potentialen i utvecklingen och hur Kasthall kan dra nytta av det nya digitala landskapet som kunderna befinner sig i.
– Att utveckla företaget till den nya digitala eran är en hygienfaktor. Vi måste följa våra kunder och deras nya köpprocesser, och därför se hur vi kan utöka fler digitala tjänster. Till exempel har vårt digitala designverktyg Rug Designer, som är en tjänst för arkitekter och formgivare, ökat i användning markant sista åren. Här kan de skapa en egen unik matta för uppdragsgivare utifrån egna visioner och idéer. Vi ser förstås också att på sikt kan privatpersoner erbjudas denna möjlighet, säger Eva Boding. Allt handlar om att göra sig tillgänglig, tillgodose behoven på bästa sätt och alltid med kunden i centrum. Gör man inte det så går det inte att överleva och det gäller för återförsäljare, leverantörer, butiker och varumärken.
Med en bakgrund hos kända varumärken som Filippa K och Gant får man en stark känsla av att Eva Boding vet vad som krävs för att lyckas i en konkurrensutsatt bransch. Men hon stänger inte dörren för traditionella säljkanaler.
– Det gäller att utgå från kunden och sen hitta optimala lösningen. Kunden börjar oftast sin köpprocess på nätet idag, gör ett urval och kan sen välja att gå till ett varuhus, en butik eller galleria. Men det är inte säkert att köpet sker där utan kanske långt senare, hemma framför datorn igen. Det är helt naturligt för kunden idag. Mycket i handlar om omdefiniering av kundupplevelsen och rita om kundens köpprocess. Lösningen sitter också i att förstå de olika säljkanalerna, där e-handeln inte ger samma upplevelse som i fysisk form. På nätet möter man andra kundkrav än i en fysisk butik, där den fysiska kundupplevelsen med service, bemötande och personlighet är enormt viktig. Förenar man de två världarna då har man en konkurrensfördel gentemot andra, fortsätter hon.
Utifrån den nya strategin väntar en spännande tid för Kasthall. Ett omarbetat sortiment med flera nya produkter och ännu mer design, lanseras på möbelmässan i Stockholm i februari 2017.
– Vi hoppas att marknaden kommer uppleva en uppdaterad version av Kasthall. Där vi har lyckats bevara kärnan, men blickat framåt. Just nu är vi i fasen av att producera och förbereda allt. Sedan har vi Milanomässan i april och därefter New York Design Week i maj. Det är viktiga mötesplatser med fokus på design, form och arkitektur, säger Eva Boding.
Ett ”nytt” Kasthall alltså?
– Det finns ett historiskt värde hos oss som är helt unikt. Men det kan vi inte stirra oss blinda på. Samtidigt är det vår styrka. Vi har dessutom egen svensk produktion, där vi inte behöver ringa någon leverantör i Portugal eller Turkiet eller Indien. Vi öppnar istället en dörr till vår produktion och kan följa en matta från första garnspole till färdig produkt. Vi kan styra om en order som måste prioriteras för en kund behöver den snabbare. Det är en enorm fördel. Att skapa kvalitet kräver kontroll. Vi pratar mer och mer om innovation och evolution internt. Kasthall ska alltid utvecklas utifrån de förutsättningar vi har. Vi ska göra det vi kan bäst med kunden i centrum, så helt klart är det en spännande tid framöver, avslutar en något hemlighetsfull Eva Boding.
Kasthall är medlem i TEKO
Text: Henrik Eriksson, kommunikatör TEKO