Efter 80 år av manligt chefskap tar Karin Nilsson över familjeägda Bogesunds väveri i Ulricehamn som ny VD. Hon har jobbat 15 år inom företaget och är väl insatt i produktion, marknadsföring och produktutveckling:
Jag ser fram emot att kunna utveckla nya och gamla affärsområden i framtiden. Inga företag kan jobba vidare som man alltid har gjort, vi måste fortsätta att ta fram unika svensktillverkade kvalitetsprodukter och göra det bättre än någon annan. Förändringsprocessen är redan inledd!
Bogesunds väveri grundades 1934 av Fritz Cardell. Företaget tillverkar möbeltyger enbart för offentlig miljö. Kundbasen utgörs av möbelindustrin och transportsektorn. Bogesunds samarbetar bland annat med en av världens mest prestigefyllda fordonstillverkare. Karin Nilsson har redan rivstartat med jobbet att anpassa det anrika företaget för framtiden:
Vi har utvecklat en ny affärsstrategi som vi kallar Textile Performance. Den innebär att vi bjuder in våra kunder att delta i kreativa möten. Det kan gälla allt från att ändra färg på en befintlig textil till att vi tillsammans tar fram en helt ny produkt. Vi vill att det ska vara enkelt att jobba med oss och att kunden ska se oss som en textil verktygslåda.
Enligt Karin Nilsson är Bogesunds satsning på tyger till kollektivtrafiken ett bra exempel på hur viktig en nära och bra relation med en kund är:
Kraven blir bara högre och högre vad gäller brandsäkerhet, slitstyrka och hållbarhet. Det innebär lång utvecklingstid tillsammans med kunden. Vi är på väg att komma in rejält i den här sektorn, vilket generar återkommande affärer år efter år.
Ett annat exempel på att Karin Nilsson börjar möblera om är att hon tagit bort begreppet standarsortiment:
Det vi tillverkar är allt annat än standard. Vi är kända för hög kvalitet och god design. Därför har vi bytt namn till Swedish Collection. Nu jobbar på att kommunicera ut detta till marknaden.
Karin Nilsson säger att möbeltyger blir allt mer mode:
Just nu gäller jacquard och grafiska mönster. Det är samma trender som vi ser i modebilden när det gäller konfektion just nu. Färgerna, som är viktiga för oss, handlar mest om mässing, koppar och metall.
Framgångsfaktorerna för Bogesunds väveri sammanfattar Karin Nilsson så här:
Lång närvaro på marknaden, tillverkar allt i Sverige, stor textil kunskap inom organisationen, alltid prioriterat kvalitet, produktutveckling och det nya förändringskonceptet.
Vilken är den viktigaste framtidsfrågorna för Bogesunds väveri?
Det är att vi måste fortsätta ta fram egna unika kvalitetsprodukter istället för att sitta och titta på sådant som redan finns. Då blir det bara priskrig och där ska vi inte delta.
Bogesunds väveri, som har 27 anställda och beräknas omsätta 34 miljoner kr nästa år, är medlem i TEKO.