Detta är historien om hur textilföretaget Jens Engwall AB, med dotterbolagen Amanda Christensen, Wigéns och Wigéns Sindy syfabrik, räddade 40 jobb och skapade tolv nya. För 20 månader sedan övertog ulricehamnsföretaget konkursade hattillverkaren Wigéns i Tranås och dess syfabrik i Estland. Då två bolag helt körda i botten. Personalen uppsagd. Noll kronor i kassan. Inga kollektioner. Inga order. Idag går samtliga tre bolag med vinst och omsatte 70 miljoner enligt det första bokslutet. Nästa år är omsättningsmålet 100 miljoner
Bilden: Jens Engwall vände Wigéns till vinst efter ett lyckat rekonstruktionsjobb. Foto: TEKO och Amanda Christensen.
Företagsaffären genomfördes den 30 januari 2014. Under de fyra första månaderna gällde det att så snabbt som möjligt komma på fötter igen. VD Jens Engwall säger till teko.se:
Vi fick starta om allt. Det första vi gjorde var att flytta verksamheten från Tranås till Ulricehamn, ta fram nya kollektioner, ny marknadsföring, investera i IT och logistik samt nyanställa personal. Idag har vi återanställt 40 sömmerskor i Estland. I Ulricehamn har vi dubblerat antalet anställda till 24 personer det senaste året.
Enligt Jens Engwall har affären blivit en framgång tack vare att bolaget fokuserat på en bra organisation, satsat på marknadsföring, nya exportmarknader och kollektioner samt en egen 2500 kvm stor modern syfabrik. Den är specialiserad på huvudbonader och kan även ta in extern lönsömnad:
Vi kan tredubbla produktionen i Estland utan att behöva investera en enda krona, säger han.
Den 9 december i år blir det en stor nylansering inför 2016. Det handlar om allt från satsningar på sociala medier till en rejäl face lift. Synergierna har varit mycket goda under det första året, säger Jens Engwall:
Just nu ser vi över nya marknader för både Wigéns och Amanda Christensen. Wigéns har haft god försäljning i USA, Japan och Tyskland där vi inte haft någon större närvaro. Omvänt kan vi öka där tack vare att Wigéns agenter och återförsäljare vill sälja Amanda Christensens sortiment. På våra bästa marknader kan våra säljare och agenter sälja Wigéns.
Enligt Jens Engwall så har Wigéns hög status i USA för sin kvalitet och passform:
Ett exempel på det är att Wigéns hattar och kepsar finns hos såväl den exklusiva varuhusjätten Nordstrom samt skotillverkarna Johnston & Murphy och Allan Edmunds egna butiker, som marknadsför exklusiva handgjorda skor.
Affärskonceptet i USA skiljer sig från det europeiska när det gäller skor. De exklusivaste varumärkena säljer inte enbart skor. De adderar utvalda accessoarer också. Noterbart är att Johnston & Murphy och Allan Edmunds valt Wigéns före inhemska tillverkare av huvudbonader. Lägg därtill exklusiva Paul Stuart i New York, Chicago och Washington.
Amanda Christensen har ingen en egen nätbutik när blir det någon ny?
När det gäller att starta upp en gemensam nätbutik, är jag absolut inte främmande för att göra det i framtiden.
130-åriga Amanda Christensen och 109-åriga Oscar Wigén, som är störst på egna varumärken inom nischen manliga accessoarer i Sverige,är medlemmar i TEKO.