Från krögare till tekoföretagare. Den resan har Uno Karlsson gjort. Idag driver han Uppsalas äldsta brodyrföretag, Unos Brodyr, sedan 15 år tillbaka:
– Just nu broderar vi för högtryck på kepsar, handdukar, väskor och tröjor. Orderläget framöver ser också mycket bra ut.
Uno Karlsson startade sin karriär inom krogbranschen. Men 1998 ville han pröva på något nytt. Det blev reklam och design. Ganska snart flyttade han in hos en kompis, som hade ett screentryckeri i Uppsala, med sin nyinköpta en-huvuds brodyrmaskin. Sedan dess har det hänt saker. Uno Karlsson igen:
Vi kompletterade varandra bra och idag har vi fyra stycken fyr-huvuds brodyrmaskiner och en en-huvuds. Vi är tre anställda och har kunder över hela Sverige. Vi har klarat både lågkonjunkturer och finanskriser och kunnat gå vidare.
Bland Unos Brodyrs kunder finns allt från profilföretag, byggsektorn, enskilda hantverkare, åkerier, restauranger, idrottsföreningar, kommuner till ridklubbar och svenska mästarna i innebandy Storvreta IBK från Uppsala.
Varför ska man brodera istället för att trycka ett plagg?
Brodyr är snyggt, elegant och hållbart. Tryck är perfekt om man ska märka ett plagg. De flesta profilplagg som tillverkas idag ges bort som gåvor till kunder och personal. Då bör det också vara högsta kvalitet rakt igenom. Det handlar om image. Vem vill förknippa sitt varumärke med dålig kvalitet.
Unos Brodyr är känt för att kunna brodera små serier till små kunder och stora serier på upp till tusen plagg till stora kunder:
Vi garanterar att all brodyr sker i Sverige. Svensktillverkat är ett viktigt säljargument för oss. Det innebär att slutprodukten, som kan var importerad, färdigställs i Uppsala hos oss eller hos någon av våra kollegor i staden, som vi anlitar ibland när vi inte har ledig kapacitet i våra brodyrmaskiner.
Näthandel, som lockar allt fler konsumenter, är inte aktuellt för Unos Brodyr:
Vi får allt fler förfrågningar via nätet och vår hemsida. Att gå därifrån till att sjösätta ett eget näthandelskoncept tror jag inte på för vår del i dagsläget. Bättre att jobba mer med sökordoptimering.
I vår bransch vill kunden gärna klämma och känna på provplagg innan de lägger en order. De personliga kontakterna i vår bransch är väldigt viktiga för fortsatta affärer, säger han
Enligt Uno Karlsson så behöver en hel del kunder hjälp med det mesta:
Vi har kunder som inte ens har en logga när de kommer till oss och vill ha broderat något. Men det löser vi från ax till limpa.
Unos Brodyr är medlem i TEKO.