Tillskärarakademin i Göteborg ligger beläget i stadsdelen Gamlestaden. I en charmig äldre fabriksbyggnad – granne med det som tidigare var Gamlestadens Fabrikers AB – finns verksamheten som inrymmer den nya generationens skickliga skräddare, sömmerskor, mönsterkonstruktörer, modister, direktriser samt scen- och kostymmakare. Tillskärarakademin har just nu ett angenämt problem i form av en mycket attraktiv skola.
– Just nu går det sex sökanden på varje student som kommer in på Skräddarutbildningen, det är ovanligt högt tryck vilket är jättekul såklart. Genomsnittet för yrkeshögskolan i landet ligger i normala fall på två till tre sökanden per plats, säger Sofia Höfvner Skogh, rektor.
Vi tar hissen högst upp i byggnaden. Våning 4 och plats för de som läser till skräddare på den 3-åriga utbildningen ”Skräddare-herr, dam och klänning”. Vi möts av en kreativ och inbjudande atmosfär. En varm doft av textilier och sömnad fyller rummet. Rader av arbetsbord med symaskiner står prydligt uppställda. Längs med väggarna syns ett antal klädställningar och provdockor. I ena änden av rummet finns ett antal större arbetsbord. Här står några studenter lutade över bordet och arbetar intensivt.
Jakob Eskilsson läser andra året till herrskräddare. Han är fullt upptagen med det nuvarande projektet: en kavaj som ska vara klar och presenteras innan jul.
– I det här projektet har vi lite friare händer att skapa något efter egna tankar och vad som ger en effekt. Till skillnad mot gesällkavajen där det är tydligt uppsatta regler för vad som gäller. Det är kul att göra saker själv och förstå helheten där man jobbar med mönster och förändringar av mönster och sedan sy ihop det, säger han.
Även Elin Andersson har påbörjat samma uppgift som Jacob. Hon har en klar tanke med vad hon vill skapa.
– Det är en jacka i 100 procent ull, sedan har jag vaxat den så att den är vattenavstötande. Så det är en ullregnjacka, och den ska också innehålla detaljer av reflexer. Jag tycker om funktion och ull som material, berättar hon.
Och just kombinationen av det traditionella och det nya med spännande material och tekniker är en del av Tillskärarakademins utveckling framöver enligt Sofia Höfvner Skogh.
– Detta är så roligt att se, hur de kombinerar ett traditionellt hantverk med innovation och ny teknik. Vad kan det leda till…? säger hon.
Hantverket är viktigt för elevernas framtid
Enligt Sofia Höfvner Skogh finns det en väl fungerande struktur vad gäller utbildningens alla delar. Grundtanken är att samtliga elever ska få en gedigen plattform att stå på när de väl ger sig ut i arbetslivet.
– De ska kunna hantverket med allt vad det innebär, sömnadskunskaperna är oerhört viktiga, oavsett om de kommer arbeta med. Det är kvaliteten på sömnaden vi är ute efter. Sedan ska de lära sig alla de klassiska momenten, men även ha med sig ett innovativt och experimentellt tänkande. Vi jobbar med hög kvalitet och tror också att det är en anledning till det stora intresset för våra utbildningar, berättar hon.
Totalt läser cirka 82 studenter på Tillskärarakademin i Göteborg, varav 50-62 examineras varje år. Många går direkt ut i arbetslivet efter avslutad utbildning. De flesta som studerar här har någon form av textil grundutbildning i ryggen, till exempel mönsterkonstruktion eller sömnad på gymnasiet.
– Första året på utbildningen ”Skräddare herr, dam och klänning” är basen i deras utbildning, då ska de genomgå alla plaggtyperna: kjol och skjorta, väst och byxa samt kavaj och klänning. Och de får lära sig de klassiska skräddarteknikerna. Under det andra året så väljer de herr, dam eller klänning beroende på vad de känner mest för och då handlar det mer om att hitta sitt eget formspråk. I trean gör de sedan praktik ute på fältet och examensjobben, berättar Sofia Höfvner Skogh.
Världskända praktikplatser
Tanken med att lägga praktiken senare under utbildningen är att eleverna verkligen ska ha gedigna kunskaper när de väl kommer ut till företagen.
– På klänningssidan är våra nuvarande tredjeårselever hos Ida Sjöstedt och Lars Wallin samt på ett skrädderi i Västerås som jobbar mycket med brudkläder. Sedan är de också hos Göteborgsoperan, Kungliga Operan i Stockholm och H&M. Det är jättebra praktikplatser och ofta är också lärarna med ute på fältet. Dialogen mellan lärare, studenterna och företagen är jätteviktig, fortsätter Sofia Höfvner Skogh.
På nästa våning möter vi studenterna på utbildningen ”Scenkostym & historiska dräkter”. Det märks tydligt att eleverna redan är extremt noggranna i det hantverksmässiga kunnandet. Varje detalj och söm ska sitta som den är tänkt. Runt om i lokalerna hänger färdiga plagg i form av klänningar, hattar samt scenkläder med tema från olika århundraden. Och att eleverna trivs på skolan märks tydligt enligt rektorn.
– Många stannar kvar och jobbar med sina projekt eller andra idéer som de har även efter skoltid. Det tyder ju på att intresset finns och att de trivs här vilket är jätteroligt, säger Sofia Höfvner Skogh.
Vi fortsätter i huset och kommer till studenterna som jobbar med hattar – de blivande modisterna. Anna-Lena Johansson, modistlärare på Tillskärarakademin, berättar att fler av företagen är intresserade av elevernas kunskaper och framför allt hur skolan jobbar.
– Företagen i branschen förstår att hantverket ligger bakom många designidéer och är väldigt viktigt i skapandeprocessen. De vill ju få fram modeller av produkter som sedan kan fungera på marknaden och i produktionen. En av våra elever ska nu iväg och praktisera hos Philip Treacy i London som är ett välkänt namn inom haute couture med fokus på hattar. Och det är klart att sådant höjer intresset hos företagen där våra elever ska jobba sedan, säger hon.
Många olika karriärvägar
Karriärvägen till ett yrkesliv inom textil- och modebranschen kan se ut på många olika sätt. Vissa studenter har arbetat ett antal år i branschen och känner sedan att de vill utbilda sig vidare och söker till skolan. Andra kommer direkt från gymnasiet och vet vad de vill.
– Det är ju en tuff bransch, men väldigt kul att så många av våra studenter får jobb och faktiskt lyckas. Känslan vi vill förmedla är att varje student ska hitta sin identitet och ha alla grundkunskaperna med sig oavsett om de vill jobba på ett skrädderi, inom industrin eller med egen ateljé. Sedan ska man fokusera på sin egen passion, då blir det bäst, avslutar Sofia Höfvner Skogh.
Läs mer om Tillskärarakademin i Göteborg och de fem heltidsutbildningarna här
Text: Henrik Eriksson, kommunikatör TEKO