Privatmarknaden växer så det knakar hos landets båtinredare.
Orsak: Nyproduktionen av lyxbåtar i mångmiljonklassen har mer än halverats. Båtägarna renoverar hellre än köper nytt.
Det säger VD Alar Vikström vid Textila Båtinredningar i Lindome till teko.se:
Vi har haft fullbelagt från den 15 augusti förra året ända fram till semestern den 15 juli i år med privatkunder. Nu satsar vi på Norge. Där väntar en jättemarknad.
Alar Vikström har sysslat med tapetseri i över 40 år. Det hela började på 1970-talet när han träffade en kille som hade tapetserarverkstad. En sysselsättning som Alar tyckte verkade mer intressant än att gå på tekniskt gymnasium. Han hoppade av skolan. I början av 1980-talet startade han eget:
På den tiden gjorde vi allt från att klä om flygplansstolar och vanliga stoppade möbler. En dag fick vi ett udda jobb. Inreda en båt med textilier. Under de första åren hade vi mest privatkunder, men senaste 18 åren har det varit svenska varv som fyllt våra orderböcker, säger han.
Bland kunderna finns starka varumärken som Nord West Yachts, Arcona Yachts och Najadvarvet. Det handlar varv som bygger lyxbåtar upp till 60 fot där taxametern börjar på fyra miljoner kronor och uppåt:
Fram till förra hösten har vi varit helt upptagna med att inreda nytillverkade lyxbåtar och enbart levt på det. Men sedan kom den allmänna ekonomisk nedgången. Då störtdök nytillverkningen av lyxbåtar. Renoveringarna har räddat oss kvar på marknaden, säger Alar Vikström som ser en jättemarknad i Norge:
Tack vare Båtmässan i Göteborg, som vi var med på för första gången i år, fick vi många värdefulla kontakter med svenska och norska båtägare. Därför ställer vi ut i Norge på nästa båtmässa. Vi vet att det inte finns så många inredare i Oslotrakten. Lägg därtill att det är nära för oss att åka dit för att malla och sedan skräddarsy inredningar för deras båtar. Hösten ser därför mycket lovande ut.
Alar Vikström säger att företaget enbart jobbar med högkvalitativa material som Alcantara, läder och svensktillverkade tyger från Bogesund, Ludvig Svensson, Pelle vävare och Uddebo:
Deras Treviratyger är mest lämpade att ha ombord. Betalar man upp till sju miljoner kronor för en båt så förväntar sig kunden enbart det bästa. Det gäller även våra måttanpassade resår- och bäddmadrasser i material som tempur, latex eller polyester. Samma kvalitetskrav gäller mattor och gardiner.
Idag sysselsätter Textila Båtinredningar fem personer – sömmerska, tillskärare och tapetserare.
Vilka är era främsta styrkor?
Yrkeskunnandet, lång erfarenhet, vi kan hantverket, hög servicenivå och vana att jobba under tidspress. Det är alltid tapetseraren som kommer in sist i ett båtbygge, när kunden redan börjat ropa efter sin båt.
Textila Båtinredningar är medlem i TEKO.