– Sverige har många framgångsrika tekoföretag, som levererar unika produkter med hög kvalitet, funktionalitet och modegrad. Det säger Jan Wallberg, koncernchef för Gekås i Ullared till teko.se och fortsätter:
– Det förvånar mig inte att det finns så många starka svenska varumärkesbyggare, som nu växer så det knakar i den tuffa konkurrensen på världsmarknaden. Och det ska tekoföretagen fortsätta med, genom att följa sin affärsidé, jobba konsekvent och vara väldigt tydliga med vem man är.
Jan Wallberg växte upp i en tekofamilj i Svenljunga i Västergötland. Mamma hade klädbutik. Pappa jobbade på konfektionsföretag. Idag är Jan Wallberg koncernchef för Gekås i Ullared, där 4,8 miljoner kunder omsatte 5,2 miljarder kronor 2015. Han har lång erfarenhet av tekobranschen. Jan Wallberg var ekonomichef och därefter VD under åren 2003 till 2014 för TEKO-medlemmen Blåkläder, som tillverkar yrkeskläder. Numera sitter han i det framgångsrika tekoföretagets styrelse.
Jan Wallberg säger att 40 procent av Gekås sortiment idag består av textil och konfektion och är därmed den överlägset största produktgruppen:
– När det gäller inköp av tekoprodukter samarbetar vi med många kända svenska varumärken. Våra egna textila koncept, utvecklar vi tillsammans med duktiga tekogrossister och traders i bland annat Borås. Staden med landets främsta kompetens inom detta område.
Jan Wallberg har stor erfarenhet av arbetskläder.
– Svenska tillverkare arbets- och skyddskläder har länge legat i världstoppen med sina högkvalitativa produkter. Svensk textiltradition, vårt klimat – fyra årstider – och ett gediget arbete med säkerheten på arbetsplatsen har gjort att svenska arbetskläder är ledande i utvecklingen. Men konkurrenterna utomlands börjar komma ikapp oss.
Gekåschefen har också noterat att allt fler riskkapitalbolag fått upp ögonen för svenska textil- och modeföretag:
– Vi kommer absolut att få se fler riskkapitalbolag som kommer att investera i svenska tekoföretag. De ser en potential att företagen kan växa internationellt.
Jan Wallberg har också noterat att det råder stor brist på anställningsbara sömmerskor och tekniker inom tekobranschen:
– Det är ingen nyhet för mig. Jag anser att skolsystemet varit sena i starten när det gäller utbildningsinsatserna för att höja kompetensnivån inom teko. Positivt att det kommer igång utbildningar i höst i Borås i alla fall.
Hur kan Gekås sälja till så låga priser?
– Det handlar helt enkelt om en lyckad kombination. Vi kan köpa in stora volymer till ett enda försäljningsställe; Ullared. Vi är kostnadseffektiva tack vare vår storlek på en enda plats där vi kan jobba med en helt annan marginal än traditionella rikstäckande kedjeföretag.
Behöver ni aldrig rea på Gekås?
– Gekås har aldrig lockvaror, kampanjer, rea eller ”Black Friday” – samma låga priser gäller varje dag, året om. Vi smyghöjer aldrig priserna för att betala t.ex. utbyggnaden av varuhuset. Gekås använder alltid sina egen kassa för att återinvestera i företaget.