Detaljhandeln på nätet har ökat med 14 procent under 2012 visar Postens senaste statistik. Kläder, skor och hemelektronik står tillsammans för 15 miljarder kronor.
Mode blir allt populärare bland nätshopparna. Fler och fler svenska modeföretag ansluter sig nu till renodlade modesajter.
En enkät som teko.se gjort visar att ingen av de intervjuade vill stå utanför. Men det gäller att finnas på rätt sajt med rätt varumärkesmix. Annars riskerar det egna varumärket att urholkas.
Per Åhman VD skjorttillverkaren Oscar of Sweden i Borås:
Vi anslöt oss för fyra år sedan till modesajten careofcarl.com och senare i vår till zalando.se. Idag har e-handel blivit en ny plattform som breddar vår kundbas, men den klart dominerande försäljningen av våra produkter sker fortfarande via traditionell beklädnadsfackhandel. Modesajter är bara i sin linda för vår del.
Vi bedömer att de båda svenska sajterna vi finns på har ett intressant upplägg med gräddan av kända varumärken i samma nisch, modegrad och kvalitetsnivå som Oscar of Sweden.
För oss är det lika viktigt att finnas på rätt modesajt, som det är att finnas i rätt butik och i rätt sällskap. Så kallade slasksajter, där stora partier modeplagg reas ut, urholkar varumärket anser jag.
I framtiden kommer modesajterna att ta ytterligare marknadsandelar. Den duktige handlaren kommer definitivt att finnas kvar i framtiden, medan de mindre företagsamma försvinner. Men båda är beroende av varandra.
Dagens konsument orienterar sig på nätet först och köper varan i fackhandeln. Eller tvärtom. Orienterar sig i butik och handlar på modesajt. Det är också en generationsfråga. Shoppa är ett nöje bland unga oavsett om det är på modesajter eller fackhandel.
Jens Engwall VD Amanda Christensen i Ulricehamn:
Vi har samarbetat med återförsäljare som jobbar med modesajter sedan 1999. Idag finns våra accessoarer för herrar på 25 olika sajter i Skandinavien och England. Dessutom säljer vi våra produkter via duktiga beklädnadsfackhandlare som också säljer på nätet.
Vi ser inga problem att finnas med på flera olika sajter. Vi säljer inte lågpris vi säljer kvalitetsprodukter i en liten speciell nisch, vilket är en garanti för att vi inte finns på så kallade slasksajter.
Idag står modesajterna för fem procent av vår totala omsättning och den kommer att öka i framtiden.
När det gäller den traditionella beklädnadsfackhandeln, som står för 95 procent av vår försäljning idag, tror jag den kommer att klara sig tack vare personlig service, kvalitet och kunskap.
Marie Ramberg marknadschef Stenströms Skjortfabrik i Helsingborg:
Vi finns på två renodlade modesajter med skjortor, stickade plagg och näsdukar careofcarl.com och regentrow.com . Vi säljer också våra produkter via några utvalda beklädnadsfackhandlares egna e-handelssajter både i Sverige och utomlands.
Idag utgör näthandeln en otroligt liten del av Stenströms omsättning. Vi är inte aktiva eller har någon utstakad strategi för att finns med på så många sajter som möjligt. Vi tycker det är viktigast att värna om den traditionella beklädnadsfackhandeln istället.
Men Marie Ramberg säger också att även om Stenströms är ett anrikt företag så måste man följa utvecklingen noga. Statistiken visar att nätet ökar hela tiden:
Konkurrensen från modesajterna kommer att hårdna. Dagens ungdomar är väldigt pigga på att shoppa runt på nätet. Och dom drar sig inte för att handla. De kommer att bli Stenströms vuxna kunder i framtiden.
Marie Ramberg menar att modesajterna är en ny kundbas, men i sin linda:
För oss som marknadsför kvalitetsprodukter i toppklass är det särskilt viktigt att ligga på rätt sajt med rätt varumärkesmix. Hamnar vi i fel sällskap på nätet är ju risken uppenbar att varumärket urholkas och exklusiviteten falnar.
Amanda Christensen, Oscar of Sweden och Stenströms är medlemmar i TEKO.