Personalägda Flaggfabriken Kronan får ny prestigeorder från Afrikanska Unionen
Personalägda Flaggfabriken Kronan i Helsingborg har fått ännu en order från Afrikanska Unionen – Afrikas motsvarighet till EU omfattande nationsfanor och bordsflaggor till nästa toppmöte. Jürgen Maase, en av delägarna i företaget, säger till teko.se:
Det är andra året i rad som vi levererar till dem. Jag tror att de fått kännedom om oss tack vare att vi sedan många år säljer flaggor till både FN och Unicef.
Bilden: Per-Martin Åsberg, Maria Lindahl och Jürgen Maase har tagit över Flaggfabriken Kronan i Helsingborg.
Företaget, som är 82 år, blev personalägt den 28 juni i år då den förre ägaren Mats Wedlin lämnade över ansvaret till tre tidigare anställda.
Han hade förberett ägarbytet långt i förväg. Mats Wedlin ville absolut inte sälja till något riskkapitalbolag, som efter ett tag lägger ner eller flyttar utomlands. Han visste att vi i personalen kunde vårt jobb och att vi var kapabla att driva vidare både varumärket och konceptet på ett bra sätt.
Enligt Jürgen Maase är den enda stora skillnaden att man som nybliven företagare måste jobba ännu mer:
Det är självklart att vi delägare fått ta tag i nya arbetsuppgifter som vi bara tangerat tidigare. Nu är det vi som har ansvar för bolagets framtid vad gäller försäljning, produktsortiment, produktion, marknadsföring, ekonomi och nätbutik. En fördel är att vi har kortare beslutsvägar.
Flaggfabriken Kronan marknadsför reklamflaggor, vepor, banderoller, beachflaggor, roll-ups, solparasoller, standar, bordsflaggor, fanor, örlogsflaggor, nationsflaggor, vimplar och andra flaggprodukter.
Jürgen Maase är mycket nöjd med företagets utveckling hittills.
Vi har bra lönsamhet så här långt jämfört med samma period förra året. Det har lossnat på marknaden, kunderna inser att de måste satsa.
Idag består vårt sortiment av cirka 90 procent loggoflaggor och tio procent nationsflaggor. Vi har alla typer av kunder från företag till privatpersoner. Det rör sig om 5 000 mer eller mindre aktiva allt från Peab, SEB, Domstolsverket, Trafikverket och Lantmännen till idrottsföreningar och andra organisationer. Tillverkningen sker i Asien och Polen. Som leverantör till FN tillämpar vi uppförandekoden Code of Conduct, säger han.
Flaggfabriken Kronan var tidigt ute med nätbutik.
Kunderna hittar till oss via sökordsoptimering. Det är mest privatpersoner som köper nationsflaggor och vimplar via nätet eller hos fysiska butiker som järn- och byggvaruhus runt om i landet. Just nu ser vi ingen anledning att digitalisera handeln mot alla kunder, säger Jürgen Maase.
Var finns tillväxten?
Branschen är väldigt konservativ med många traditionella produkter. Det finns inga fantastiska innovationer som skulle öka vår omsättning radikalt. På materialsidan händer inte heller så mycket.
Vilka är era framgångsfaktorer?
Vi är Sveriges ledande tillverkare av flaggor, vi har funnits länge på marknaden, kan hantverket, vi har ett brett sortiment, snabba leveranser och hög kvalitet.
Flaggfabriken Kronan, som beräknas omsätta tolv miljoner kr i år, är medlem i TEKO.
Ta mig till deras webbsajt.