Skandinaviens ledande tillverkare av herrmodeskjortor, Eton i Gånghester, har etablerat sig på bred front i Ryssland. Eton finns nu på plats i Moskva, St. Peterburg, Jekaterinburg, Novosibirsk och Novgorod, städer med totalt 21 miljoner invånare. På radarskärmen finns också miljonstäderna Kazan och Volgograd för kommande etableringar. Senior advisor Jan Borghardt säger till teko.se: – Detta är vår största satsning på en enda enskild marknad någonsin. Vi ser Ryssland och östra Europa som en av våra absolut största tillväxtmarknader.
Bilden: – Nu finns Eton på plats i fem ryska städer och efter nyår i ytterligare två. Miljonstäder med totalt 21 miljoner invånare, säger Jan Borghardt. Foto: Eton.
För fem år sedan gjorde Eton en mindre satsning på Moskva. Redan efter två år drog man sig ur. Jan Borghardt förklarar varför:
– Satsningen var inte tillräckligt stor den gången. Nu har vi lärt oss läxan. Under det senaste året har vi byggt upp en egen organisation. Den går ut på att vi tar hand om hela marknaden själva. Vi har exkluderat distributören, istället sköter vi distributionen i egen regi från Sverige. Ett bra upplägg och den mest kostnadseffektiva lösningen för båda parter.
Under intervjun med teko.se droppar det plötsligt in två order på Jan Borghardt dataskärm. Båda från Ryssland. Den ena på 400 skjortor till St. Petersburg, den andra på 800 skjortor till Moskva.
Den ryska ekonomin i allmänhet och rubeln i synnerhet har inte precis rosat marknaden, men Jan Borghardt är inte oroad vare sig för rubeln eller för att återförsäljarna inte kan betala:
– När det gäller rubeln så har den återhämtat sig med 50 procent gentemot euron sedan vi drog igång Rysslandssatsningen. Våra ryska återförsäljare betalar i euro och alltid i förskott. En Etonskjorta kostar i snitt 180 euro i Ryssland, vilket är ett par hundralappar mer än i Sverige.
Enbat i Moskva finnsEton i dagsläget hos fem noga utvalda enskilda återförsäljare i Moskva, lägg därtill en egen Eton flag ship store och lyxvaruhuset TSUM.
Jan Borghardt ställer mycket höga krav på alla Etons återförsäljare:
– Först tar vi in kreditupplysningar och kollar ekonomin, butiken ska ligga i rätt läge, ha lång närvaro på marknaden, rätt utbud och samma varumärken. De mest exklusiva butikerna har Etons egen inredning. Vi jobbar hårt med att våra skjortor ska ligga längst fram i butikerna. Satsningen kompletteras nu med egna utbildningar och seminarier runt om i östra Europa.
Den typiske Etonkunden i östra Europa är enligt Jan Borghardt främst beslutfattare inom politik och näringsliv. Vana världsresenärer. Modemedvetna. Prisokänsliga. De har upptäckt Etons skjortor på Sachs 5th Aveny i New York eller på Harrods i London. Nu finns Eton på deras egen hemmaplan. Det ökar tillgängligheten och köplusten.
– Allt sammantaget gör att vi tror på en mycket bra tillväxt i hela östra Europa. Helt i nivå med västra Europa och vår största enskilda marknad Nordamerika, säger Jan Borghardt.
Eton gjorde sitt bästa Q3 resultat 2015 någonsin. Förtegets nätbutik stod för tre procent av omsättningen 2014. I år för fem. 2020 räknar Jan Borghardt att nätförsäljningen svarar för 20 procent.
Eton koncernen, som omsatte 535 miljoner året 2014. Under årets första nio månader i har tillväxten visat tvåsiffriga tal. Jan Borghardt tror på ett starkt avslut på året.
Eton, som har cirka 120 anställda i Borås, är medlem i TEKO.