Idag tar den dressade skjortan allt mer plats i den modemedvetne mannens garderob. På bekostnad av tröjan och kavajen.
Det säger Fredrik Zimmerman, VD för 96-åriga skjorttillverkaren Heab Hestra med varumärket Dahlin i portföljen till teko.se:
Tack vare fler detaljer har skjortan blivit ett mer klätt plagg, vilket gör den användbar både strikt och casual.
Vi har alltid haft detaljer och brytningar i våra skjortkollektioner. Det har även våra kollegor haft, men nu börjar de återgå till ett mer avskalat mode igen. Dahlin däremot kommer att fortsätta med detaljer och brytningar genom att uppgradera dem till nya nivåer, säger Fredrik Zimmerman, VD, Hestra Heab.
Idag tar den dressade skjortan allt mer plats i den modemedvetne mannens garderob. På bekostnad av tröjan och kavajen.
Det säger Fredrik Zimmerman, VD för 96-åriga skjorttillverkaren Heab Hestra med varumärket Dahlin i portföljen till teko.se:
Tack vare fler detaljer har skjortan blivit ett mer klätt plagg, vilket gör den användbar både strikt och casual.
Skjortan är het. De svenska skjorttillverkarna är inne i en kraftigt uppåtgående trend. Under 2015 kommer de enligt prognosen att tillsammans sälja för en miljard kronor. Enbart de två giganterna på marknaden, Eton och Stenströms, beräknas stå för cirka 900 miljoner kr.
Heab Hestra har haft en mycket positiv trend under de senaste åren och räknar med att omsätta drygt 30 miljoner kr 2015. Företaget har åtta anställda som jobbar med design, produktion, inköp och försäljning i Hestra, mellan Gislaved och Jönköping.
Kärnverksamheten är skjortor. Där fotbollshjälten Martin Dahlin från VM 1994 är ansiktet bakom varumärket Dahlin. Under senare år har företaget adderat skor i sortimentet.
Missade du intervjun med Tekoprofilen Max Larsson, Tranemo Textil>>
Heab Hestra är ett av få svenska företag som fortfarande har egen tillskärning i huset. Lägg därtill också kunskapen att kunna sy, även om lönsömnaden numera sker i Polen. Fredrik Zimmerman säger att Dahlin gör skillnad:
Vi har alltid haft detaljer och brytningar i våra skjortkollektioner. Det har även våra kollegor haft, men nu börjar de återgå till ett mer avskalat mode igen. Dahlin däremot kommer att fortsätta med detaljer och brytningar genom att uppgradera dem till nya nivåer. Vi och våra kunder, herrfackhandeln och skobutiker, gillar nya innovationer.
Fredrik Zimmerman menar att företaget, som mellanstor aktör inom konfektionsbranschen, har en möjlighet att var mer snabbfotad när det gäller att kunna göra justeringar och lyssna in sina kunder.
Tillväxten för Heab Hestra finns hos befintliga återförsäljare, nya kundkategorier samt ökad export till länder utanför Norden. När det gäller marknadsföringen säger Fredrik Zimmerman att företaget går sin egen väg:
Vi håller fast vid strategin att fortsätta med en tryckt påkostad inspirationskatalog. Detta i kombination med en alltid uppdaterad webbsajt, Facebook och annonser i noga utvalda modemagasin.
Hur resonerar ni kring en egen nätbutik?
Vi har valt att inte satsa på det, utan istället låta våra kunder få möjlighet att sälja våra produkter utan konkurrens från oss som distributör. Den fristående beklädnadsfackhandeln är idag hårt pressad från flera håll; allt från större modekedjor, multinationella varumärkens egna butiker och nätbutiker. Vi vill inte lägga en extra börda till på de fristående handlarna.
är medlem i TEKO.