Satsningen på en egendesignad kollektion skor har ökat vår försäljning rejält. Vi har hittat en nisch i mellanprissortimentet som gör oss unika.
Det säger nye Vd:n Fredrik Zimmerman, 43 år, för kläd- och skotillverkaren Heab-Hestra AB, som marknadsför varumärket dahlin till teko.se:
Vår nya affärsplan innebär att vi blivit en betydligt bredare leverantör till beklädnadsfackhandeln. Detta tack vare pikétröjor, stickade tröjor och skor som successivt adderats till sortimentet.
För två år sedan sålde dåvarande ägaren Kjell Eberståhl sitt småländska bolag till en grupp investerare, efter att det varit 90 år i familjens ägo. 1995 inleddes samarbetet med fotbollslegenden Martin Dahlin. För ett år sedan anställdes Fredrik Zimmerman som ny VD.
Han startade sin yrkeskarriär hos klädkedjan MQ för över 20 år sedan som butikssäljare. Närmast kommer han från ett chefsjobb från en större kakelgrossist:
Jag har alltid haft ett brinnande intresse för textil och konfektion. Det känns som att komma hem igen. Heab-Hestras bas är tillverkningen av modeskjortor. Breddningen av vårt utbud ger fler ben att stå på samtidigt som vi blir en intressantare leverantör. Satsningen på skor är en framgång. Procentuellt växer det segmentet mest för oss just nu.
Enligt Fredrik Zimmermann ger konceptet fler säljkanaler:
Dels har vi den fristående herrfackhandeln, som säljer våra kläder och skor, dels mot fristående skofackhandeln samt till ledande skokedjor.
Trots att det har varit trögt ute i handeln har Heab-Hestra en bra orderingång och ett dito fint bokslut per den 30 april. Omsättningen kommer landa runt 29 miljoner. En ökning med ett par miljoner jämfört med förra året.
Vad skiljer er från övriga svenska skjorttillverkare som Stenströms, Eton och Oscar of Sweden?
Vi väljer ofta att gå vår egen väg designmässigt, kanske är vi inte lika businessorienterade som våra svenska kollegor. Alltså lite mer leisurebetonat med fräcka innovationer. Prismässigt ligger en dahlinskjorta idag i intervallen 999 till 1399 kr.
Fredrik Zimmerman ser tillväxtmöjligheter framförallt genom att växa med befintliga kunder, samt även med ökande e-handel:
När det gäller den snabbt växande näthandeln måste vi bearbeta den plattformen på motsvarande villkor, som vi gör med fackhandeln för att vara trovärdiga. Som tillverkare vill vi exponera vårt varumärke på ett positivt sätt i flera kanaler. Detta skapar trafik och försäljning för alla. Idag finns vi representerade på flera kvalitetssajter för både kläder och skor. Förutom i Sverige som är vår huvudmarknad finns vi även representerade i Norge.
Vilka är era styrkor?
Som ett flexibelt företag där alla anställda är involverade kan vi snabbt hitta nya möjligheter. Vi har dessutom en väl upparbetad återförsäljarstruktur med god relation.
Vi försöker utvecklas genom vår röda tråd som går genom hela sortimentet, vilket ska ge en koppling från skjortan till pikén och skon. Allt för att ge våra återförsäljare bästa möjlighet till samexponering och försäljning. För att kunna garantera vår höga kvalitetsnivå sker tillskärning av alla skjortor i egna lokaler i Hestra vilket är unikt!
Heab-Hestra, som har nio anställda, är medlem i TEKO.