Det går bra för svenska herrmodeföretag. Ett av dem är Cavaliere i Borås, som räknar med att omsätta 75 miljoner kr i år. Marknadschef Sofia Frick säger till teko.se:
– Det beror på att allt fler män har fått en ökad förståelse för välskräddade plagg, de köper hellre färre plagg, men med god kvalitet och hög modegrad. Just nu är det mixen av den italienska passformen med brittiska influenser av tygval, som känns helrätt för den välskräddade mannen.
Bilden: – Allt fler män väljer välskräddade plagg idag, säger marknadschef Sofia Frick, som också marknadsför en damkollektion. Foto: Cavaliere.
Cavaliere grundades 1973 och är än i dag ett familjeföretag. Bolaget har 17 anställda i Borås och egen butik i Stockholm samt egen produktion i Tjeckien, som sysselsätter cirka 100 sömmerskor. Affärsidén är välskräddad herrkonfektion, allt från klassiska frackar och smokingar till businesskostymer och udda blazer. Sedan några år tillbaka marknadsför företaget även en damkollektion.
Cavalierekunden, som återfinns i åldersspannet 30 år upp till 60, är allt från män som klär sig dressat på jobbet, ska ut och festa eller gifta sig, säger Sofia Frick och tillägger:
– Våra återförsäljare återfinns främst i Norden, men också i Tyskland, Belgien, Holland, Österrike, Schweiz, Polen, Tjeckien, Ryssland och Australien. Exporten står för idag för hela 35 procent. Vi ser en stark tillväxtpotential på exporten och i Sverige i framtiden.
Varje ny säsong startar med den viktiga tygmässan i Milano. När det gäller nya modeller samarbetar Cavaliere med en italiensk modellör. Materialen i plaggen är mestadels ull i kombination med cashmere, angora eller linne. Allt beroende på årstiden. Företaget lanserar 2+2 herrkollektioner per år och lika många på damsidan.
Enligt Sofia Frick är storsäljarna på herrsidan just nu svart, blå och grå kostym i olika kvaliteter.
– Alla nya kollektioner marknadsförs med hjälp av vår PR-byrå i Stockholm, där våra kollektioner finns för utlåning, samtidigt som byrån arrangerar pressevent för att presentera våra nyheter, samt via sociala medier. På vår egen hemsida finns alltid de senaste uppdateringarna.
Har ni planer på egen nätbutik?
– Nej och vi har inga planer på att skaffa det heller. Vi låter våra återförsäljare marknadsföra oss via sina egna nätbutiker, så länge de håller rekommenderade utpriser.
Enligt Sofia Frick är Cavalieres framgångsfaktorer följande:
– Bra lagerservice, stor flexibilitet och bra support till kunden vid speciella behov. Ett brett storleksutbud med 48 lagerförda storlekar. Egen måttsömnad. Erbjuder hög kvalitet på tyg, design och produktion. Bra prisbild mot konsument.
Cavaliere är medlem i TEKO.