Expansiva madrasstillverkaren Care of Sweden i Tranemo lägger in en ny växel på exportsidan. Med egna säljbolag istället för återförsäljare på prioriterade marknader ska representationen bli mer offensiv och affärerna bättre. Etableringar genomförs nu i Norge och Indien som första steg. Samtidigt befinner sig företaget i ett läge där anläggningen som förvärvades i Tranemo för några år sedan börjar bli för liten varför åtgärder måste vidtas.
Med lanseringen av CuroCell UNO kan vi mäta oss med de ledande företagen i världen i vår bransch, säger Magnus Högberg som räknar med stark tillväxt de kommande åren. Foto: Care of Sweden
När Care of Sweden stängde böckerna den 31:e augusti i år summerades en omsättning på 110 miljoner, ännu ett försäljningsrekord och en ökning med över 20 procent jämfört mot föregående år. Sedan företaget bildades 1999 har Care of Sweden etablerat sig som Sveriges ledande tillverkare av madrasser för vårdsektorn med betydande leveranser till kommuner och landsting.
Sortimentet täcker hela spannet från vanliga basmodeller till avancerade lösningar för förebyggande och behandling av trycksår, varav de sistnämnda kategorierna företaget är mest känt för. Närmare sjuttio procent av intäkterna genereras på hemmamarknaden. Försäljningen i utlandet är spridd över ett trettiotal länder med tonvikt på Europa och Mellanöstern. Fram till nu har exporten skett via återförsäljare, men i den nya strategin ska alltså mer organiseras i egen regi.
– Verksamheten som byggts upp i Norge är helägd av oss medan etableringen i Indien genomförs tillsammans med en partner. Vi inleder i Indiens södra delar med ambitionen att gå vidare och bredda exponeringen mot denna gigantiska marknad. Med två som investerar blir bolaget starkare och agerandet kraftfullare, säger Care Of Swedens VD och ägare Magnus Högberg.
Samtidigt som de nya bolagen byggs upp analyseras andra potentiella etableringsländer. En rad intressanta marknader finns i blickfånget och finansiellt är Care of Sweden väl rustat, menar Magnus. Så även produktmässigt. Under förra verksamhetsåret lades sista pusselbiten till företagets produktkoncept genom lanseringen av en ny högteknologisk madrass för behandling av trycksår. En lansering som föregåtts av många års utvecklingsarbete och som gör att Care of Sweden nu kan mäta sig med de ledande företagen i världen inom sin bransch, enligt Magnus.
För några år sedan förvärvade Care of Sweden en 11 000 kvm stor anläggning i Tranemo där huvudkontor, produktion och lager numera ryms. Efter ett oväntat starkt orderläge sedan i vintras är lokalerna nu i stort sett fyllda. Men trots det allt tajtare utrymmet menar Magnus att anläggningen medger fortsatt expansion.
– Med en smartare logistik och större ansvar för leverantörerna har vi mycket att vinna. Hur lokalfrågan löses i ett längre perspektiv är en senare fråga. Det finns alltid en gräns för hur långt rationaliseringen kan drivas, säger Magnus som räknar med en tillväxt på runt 20 procent under innevarande verksamhetsår.
Care of Sweden är medlem i TEKO.