Supervalåret 2014, med flera viktiga politiska val under samma år, är i full gång på Nordiska Etikettbolaget i Borås. Socialdemokraterna, Moderaterna, Folkpartiet, Centern, Sverigedemokraterna och Miljöpartiet. Alla får de hjälp med profileringen av det framgångsrika företaget.
Oavsett uppdragsgivare handlar det om är att skapa snygga lösningar som höjer partiets signalvärde och genomslagkraft i offentligheten. Precis som vi hjälper näringslivet att öka försäljningen handlar det om att bredda partiernas väljarstöd, säger Etikettbolagets VD och ägare Lasse Svensson, bilden.
Rätt profilering är inte bara en fråga om ideologi på den politiska scenen. Att sticka ut visuellt med en snygg grafisk profil som förstärker känslan av enhet och tydliggör avsändaren är också viktigt. Och det är stora resurser som satsas. Förra valet producerade Etikettbolaget 70 000 partilogotyper bara för socialdemokraterna, vid sidan om mycket annat för partiet. Lasse Svensson laddar för ett supervalår i flera meningar.
Sedan förra valet har vissa partier genomfört förändringar i sina grafiska profiler, varför kvarblivna produkter blivit inaktuella. Att fler riksdagspartier konkurrerar om mandaten gynnar också efterfrågan. Lägg härtill att mycket av den profilering som skapas för EU-valet skräddarsys specifikt för tillfället varför materialet inte kan återanvändas till hösten, säger Lasse Svensson.
Tackar ni nej till uppdrag av principiella skäl?
Nu är det väldigt sällan vi ställs inför den här typen av dilemman, men visst har det hänt att vi nekat kunder av principskäl. Extremistiska partier är inget vi samarbetar med. Och när Europa-divisionen för ett välkänt internationellt MC-gäng hörde av sig blev det också nej, säger Lasse Svensson.
Bildtext: Partier som profilerar sig hos Nordiska Etikettbolaget.
Nordiska Etikettbolaget är idag marknadsledande i Europa inom textil profilering med export till 42 länder och runt 2000 återförsäljare. Förra året investerades 20 miljoner i en ny produktionslinje för screen- och digitaltryck samtidigt som en kraftig utökning av ytorna genomfördes. Med den nya tekniken kan företaget stoltsera med världens modernaste tillverkningsapparat för transfers, en typ av dekal som värms på textilen. Nyligen Öko-Tex-certifierades hela produktionen av transfers liksom den av vävda etiketter.
Efter en stark inledning på 2014 siktar Lasse Svensson på ett nytt rekordår med en beräknad omsättning på över 40 miljoner.
Hur mycket supervalåret 2014 kommer omsätta kan han uttala sig om i nuläget då kundernas beställningar droppar in successivt fram till slutet av sommaren. Oavsett handlar det om hundratusentals enheter i form av etiketter, broderingar, lasergravyrer, transfers, logoband och mycket annat. Ännu saknas ett av riksdagspartierna bland beställarna, men Lasse Svensson har goda förhoppningar om full pott i plenisalen.
Det har vi lyckats med i de senaste valen.
Nordiska Etikettbolaget är medlem i TEKO.