Kollektivtrafik är framtiden för Bogesunds väveri i Ulricehamn. För första gången någonsin har bolaget tagit fram en speciell transportkollektion ulltyger enbart för tåg, tunnelbana och buss. VD Åke Cardell säger till teko.se att segmentet kommer att stå för hela 25 procent av omsättningen inom några år:
Vår bedömning är att spårbunden trafik kommer att växa mest i framtiden.
Bogesunds väveri, som fyller 80 år nästa år, ligger väl framme med satsningen på kollektivtrafiken. På den stora tågmässan i Berlin nyligen var trenden solklar:
– Fler kommer att åka tåg, tunnelbana och buss på grund av allt högre bränslepriser och trängselskatter. Vi vill inte stå kvar på perrongen när tåget gått, därför har vi tagit fram en kollektion enbart för kollektivtrafik. För Bogesunds del räknar vi med att transport blir det största affärsområdet inom ett par år. Större än nuvarande offentlig miljö.
På tågsidan planeras och genomförs gigantiska projekt både i Sverige och övriga världen. Städer och länder binds samman med höghastighetståg. Åke Cardell säger att det gäller att ha både finansiell och psykologisk uthållighet:
Efter ett beslut om tåginvesteringar i mångmiljardklassen tar det tid innan det blir affär för vår del. Vi har den uthålligheten.
Möbelmässan Stockholm Furniture Fair mellan den 5 till 9 februari Åke Cardell ser positivt på Bogesunds deltagande:
Årets nya kollektion tyger heter Twist. Den har vi tagit fram med målsättningen att skapa ett ulltyg som har en teknisk struktur, som beroende på ljusets fall ska vara såväl kaxigt som tydligt. Men även mjukt och rofyllt. Vi ser det som ett nytt alternativ till de flerfärgade tygerna på marknaden. Här finns en växande efterfrågan. Årets nya kollektion tyger heter Twist. Den har vi tagit fram med målsättningen att skapa ett ulltyg som har en teknisk struktur, som beroende på ljusets fall ska vara såväl
Målgruppen för Bogesunds Twist är miljöer där man inte kan riva loss och tvätta tyget utan måste klä om, typ teatrar, aulor och kontor.
Enligt Åke Cardell var 2012 så där:
Under de senaste två åren har ullpriserna gått upp med 50 procent, något som vi har mycket svårt att kompensera oss för genom prishöjningar. Det påverkar direkt vårt resultat. Den plötsliga prishöjningen beror på att efterfrågan ökat efter det att ullpriserna legat stilla under flera år. Nu har det vänt spikrakt uppåt.
Bogesunds samtliga kollektioner är miljöcertifierade enligt EU:s normer:
Vi processar allt i Sverige från vävning till färgning. Våra svenska kunder uppskattar att de köper närproducerat.
Omsättningsmässigt räknar Åke Cardell med att hålla siffrorna under 2013:
I år kommer omsättningen att landa runt 40 miljoner kronor. Årets tygnyhet Twist, fjolårets kollektion och mångmiljonsäljaren Twiglight med 3D-effekt samt transportkollektionen talar för det.
Bogesunds väveri, som har 28 anställda och en export på 60 procent, är medlem i TEKO.