Björke Vävstuga i östgötska Skärblacka har inlett ett samarbete med designföretaget Horisaki i småländska Rockneby. VD Britta Eriksson berättar varför:
Horisaki är mest kända för sina designade hattar, bland kunderna återfinns bland annat Lady Gaga och Yoko Ono. Vi fick uppdraget att ta fram en väv i högsta kvalitet till en sjal som de nu har presenterat i Paris med framgång.
Enligt Britta Eriksson är hon och kompanjonen Ylwa Källgren, som började handväva för över 30 år sedan, egentligen i turistbranschen:
Hittills i år har vi haft över 20 000 besökare. De flesta kommer till oss tack vare ett nära samarbete med bussbolagen. Björke vävstuga har blivit en turistattraktion. Huvuddelen av våra kunder finns inom en radie på 30 mil. Men vi har också mer långväga gäster från Danmark, Norge, Schweiz, Frankrike och Tyskland. Till och med en och annan australiensare har hittat hit.
Idag har Björke Vävstuga, som ligger i Vånga Bergslag, utanför Norrköping, sju anställda, tio vävstolar, brodyrmaskiner, kafé och försäljning. Företaget är mest känt i media när Sveriges landshövdingar gav dem uppdraget att ta fram en gåva till nyförlovade kronprinsessan Viktoria och hennes Daniel. Den bestod av två stycken tolv meter långa dukar och 24 servetter med monogram kallad Haga. Ett set som allt sedan dess blivit en storsäljare.
Kärnverksamheten är dukar, servetter, kvadrater och löpare. Enligt Britta Eriksson är förtegets signum en stark miljöprofil och den s.k. drälltekniken:
Den känns igen på sitt karaktäristiska rutmönster. Vi designar allt själva på datorn. Vår affärsidé är att ta fram en ny kollektion per säsong, i kombination med gamla mönster, och sedan sälja allt. Våra produkter är garanterat giftfria, vi har inga miljöfarliga utsläpp och allt är svensktillverkat.
Björke vävstuga har dagsläget ingen nätbutik:
Vi har bara två kanaler den egna gårdsbutiken och hemsidan. Kunderna mejlar in sina order till oss. Vi är dock inte avvisande till en komplett nätbutik med betalfunktioner, men just nu har vi inte tid för det, säger Britta Eriksson.
Tillväxten för Björke vävstuga finns på nätet, exporten och inom profilsektorn, menar Britta Eriksson:
Samarbetet med Horisaki kan vara en väg ut på exportmarknaden för svensk textil när den är som bäst. Vi har stora förväntningar på samarbetet. Våra produkter är populära gåvor i olika former; allt från julklapp till representation och profilering.
Britta Eriksson är nöjd med 2014 så här långt:
Vi håller siffrorna från förra året.
Björke vävstuga, som är medlem i TEKO, beräknas omsätta fem miljoner kronor 2014.
Ta mig till deas hemsida!