Entreprenörerna Mats Rydsund och Björn Samenius fortsätter sin lyckade utveckling av Artex i Mjölby som de tog över efter lönsömnadsföretagets nedläggningshot 2006. Parallellt med nya uppdrag kopplade till fordonsindustrins comeback i Sverige har företaget nyanställt och miljoninvesterat för en inbrytning inom luftrening med egenutvecklat koncept, en satsning som delfinansierats av den svenska innovationsmyndigheten Vinnova.
Att konceptet välsignats av Vinnova är en stor tillång i säljarbetet på den svenska marknaden, men vi siktar högre än så, säger VD Mats Rydsund till teko.se.
Bilden: Björn Samenius och Mats Rydsund. Foto: Artex
Konceptet som Artex utvecklat heter PureAirZone och erbjuds i två produktkategorier, dels skärväggar för kontor, dels sänggavlar (lanseras till hösten). Mats Rydsund förklarar bakgrunden till satsningen:
Vi tillbringar runt 90 procent av tiden inomhus där partikelnivån kan vara så mycket som 50 gånger högre än utomhus vilket förorsakar mängder med hälsoproblem, något som också uppmärksammas allt mer.
Ett beprövat sätt att förbättra inomhusmiljön är att ta hjälp av portabla luftrenare, med störande surr och luftdrag som följd. Med PureAirZone kombinerar vi funktionerna från luftrening och ljudabsorption i en internationellt patenterad lösning med affärsidén att leverera ren luft precis där den behövs, säger han.
Med hjälp av en inbyggd fläkt sugs den förorenade luften in ett system av filter och sprids sedan med låg hastighet ut genom ett tyg på framsidan av skärmväggen eller sänggaveln där den skapar en zon av ren luft runt personen. Laboratoriemätningar visar att partikelhalten i andningszonen minskar med runt 80 procent avseende farliga partiklar, pollen, kvalster och olika allergener.
En viktig inspirationskälla när Mats Rydsund kom på idén till skärmväggen och PureAirZone var olika vetenskapliga studier som visade på sambandet mellan ren luft och ökad produktivitet.
Ett annat viktigt motiv var omtanken om personer med astma och allergi. Runt 10 procent av Sveriges befolkning lider av astma och minst var femte besväras av luftburen allergi, enligt relaterade patientföreningar.
Att produktutvecklingen delfinansierats av Vinnova (1,4 miljon) är en viktig tillgång i säljarbetet, menar Mats.
Många tävlar om Vinnovas gunst och kraven är höga. Att en statlig forskningsstiftelse stött PureAirZone visar att konceptet är seriöst och att det tillför något på marknaden.
Vid sidan om Artex egna utvecklingsarbete har företaget samarbetat med studenter från olika lärosäten som gjord sina examensarbeten i anslutning till projektet. Som ett led i satsningen har en doktor i bioteknologi och en elektronikingenjör anställts för att på heltid arbeta med konceptet.
Skärmväggarna premiärvisades i Artex monter på Stockholm Furniture & Light Fair tidigare i år och säljs nu exklusivt av en tung svensk aktör inom kontorsmöbler. Finslipningen av sänggavlarna pågår för fullt och lanseras till hösten.
När Mats Rydsund och Björn Samenius tog över Artex 2006 omsattes 25 miljoner. I år beräknas försäljningen landa på runt 70 miljoner. Precis som tidigare är sömnad och tapetsering huvudspår. Skillnaden ligger i kundportföljen som breddats väsentligt.
Tåg-, fordons-, flygindustri, möbeltillverkare, konferensanläggningar, kyrkor och aktörer inom kollektivtransport är exempel på områden där Artex idag har löpande alternativt sporadiska engagemang.
Med Volvos och Scanias kraftigt ökade produktion i år har fordonsindustrin ökat i betydelse för Artex som bland annat producerar solgardinerna för nya Volvo XC90. Bland företagets största engagemang i år märks utbytet av samtliga 12000 säten på Roslagsbanan och arbetet med att renovera alla vägg- och takpanelerna på X2000.
I pipeline väntar ett omfattande projekt med tillverkning för ett av Sveriges ledande möbelföretag och som kommer att ombesörjas av teamet vid Artex egna fabrik i Lettland.
Den gynnsamma utveckling i kärnverksamheten ger Artex de finansiella muskler som krävs för en kraftfull satsning på PureAirZone, menar Mats.
Runt fem miljoner har vi lagt sedan projektet startade 2013. Ytterligare pengar har öronmärkts för de exportoffensiver med mässrepresentation som inleds nästa år.
Artex är medlem i TEKO.
För ytterligare information var vänlig kontakta Björn Samenius mobil 0703 445007 eller Mats Rydsund mobil 0706 659400.