– Varumärket Ivanhoe vänder sig till den aktiva människan som plockar svamp, åker skidor, spelar golf, rider, fiskar eller jagar i våra stickade plagg. Det säger det sjuttioåriga trikåföretaget Ivanhoes nya VD Anders Göthager till teko.se och fortsätter:
– Jag ser positivt på framtiden. Vi har flyttat verksamheten till nya lokaler, nyanställt personal och orderingången ser bra ut. Därför höjer vi omsättningsmålet till 30 miljoner kronor i år.
Familjeföretaget Ivanhoe grundades 1946 av familjen Göthager i Gällstad, idag Sveriges trikåcentrum, söder om Ulricehamn. Lagom till 70-årsjubileumet tyckte bolagets styrelse att det var dags för den yngre generationen inom familjen att ta över. Anders Göthager förklarar varför han tog jobbet:
– Jag är mer eller mindre uppväxt med företaget, varit anställt sedan 1996, gått igenom alla moment inom bolaget och sist men inte minst kan jag trikåbranschen ganska väl. Som ny VD är mitt fokus att öka försäljningen ännu mer.
Trendigt med en aktiv semester
Ivanhoe affärsidé är enkel. Tillverka och sälja plagg för en aktiv fritid. Anders Göthager igen:
– Det innebär att vi fokuserar mest på de båda segmenten skidor och outdoor. Allt fler människor vill ha en aktiv semester och väljer därför bort renodlade sol- och badresor. Det är en internationell trend. Vi märker samma sak bland våra kunder i exempelvis Norden och Tyskland.
Ivanhoe tillverkar 90 procent av plaggen i Gällstad. Anders Göthager förklarar varför:
– I dagsläget är produktionen uppdelad på 50 procent egna kollektioner och resten private label. Det är ett måste för oss att ha stickningen i Gällstad. Detta för att kunna ha fullständig kontroll över produktionen. Tack vare det blir vi aldrig överraskade av att plaggen inte svarar upp mot våra kvalitetskrav. Något som kan ske om produktionen sker utanför Europa.
När det gäller modetrender inom Ivanhoes segment säger Anders Göthager så här:
– Vi är ytterst försiktiga med att lägga in för mycket mode i våra kollektioner. Möjligen någon liten accentfärg. Vi marknadsför inte modeplagg. Vi tillverkar funktionella plagg som håller länge.
Hållbarhet en självklarhet
För Ivanhoe är det en självklarhet att använda naturmaterial i plaggen, som 100 procent ull och 100 procent lin, alltså inga blandningar. Tråden kommer från ett av Italiens främsta spinnerier. Anders Göthager igen:
– Vi jobbar aktivt med hållbarhetsfrågorna. Organic Cotton, Bluesign certifierat garn och OEKO-TEX är ett måste idag om du ska sälja dina textila produkter i Europa.
Ivanhoes produktutveckling sker i stor omfattning tillsammans med kunderna, vilket innebär att de hela tiden gör små förbättringar för att höja kvaliteten ännu mer. Anders syster Anna Göthager ansvarar för design och hon samarbetar också med en extern designer.
För att nå det uppsatta omsättningsmålet för 2016 på 30 miljoner tror Anders Göthager att en ökad export kan bidra:
– Vi går bra i Norden, Tyskland och nu senast även i England. Vi har också fått flera nya förfrågningar om ytterligare extern produktion.
Har ni nätbutik?
– Nej, men man vet aldrig vad som händer i framtiden. Idag går affärerna via fysiska butiker. Vi finns på nätet hos flera av våra återförsäljare som har egna nätbutiker.
Ivanhoe, som har 13 anställda, är medlem i TEKO.