Rekordmånga svenskar shoppade kläder på nätet förra året. Fyra av fem valde digitala butiker. Det är en ökning med 14 procent jämfört med 2014. Det visar en ny konsumentundersökning från konsultföretaget Accenture Interactiv i Norden. Flera välkända, svenska textilbaserade varumärken som Eton, Oscar Jacobson, Sandryds och Sätila, är med i matchen på den digitala handelns arena. Detta genom egna nätbutiker för privatpersoner alternativt återförsäljare. Sandryds har idag över hälften av sin omsättning via sin nätbutik.
Hans Davidsson, VD för skjorttillverkaren Eton, säger till teko.se:
– Att fler shoppar digitalt beror på att det har blivit både enklare och säkrare att handla online, vilket allt fler konsumenter upptäckt. Idag står vår nätbutik, som finns på flera språk, för 10 procent av försäljningen och 2017/2018 uppskattar vi att det kommer vara 15 procent. Den totala försäljningen online inklusive våra kunders online-försäljning bedömer vi till 35 procent år 2020.
Enligt undersökningen är en av fördelarna med en nätbutik är att den snabbt kan uppdateras efter förändrade konsumtionsmönster och behov. Den som driver en nätbutik kan också enklare jämföra sig med konkurrenter och anpassa sina erbjudanden och priser efter dem, vilket i längden gynnar konsumenten.
Frida Bäckström är ansvarig för e-commerce vid modeföretaget Sätila:
– Vi har en egen nätbutik sedan 2012, men det var först efter en uppdatering av sajten 2015, som försäljningen dubblades jämfört med 2014. Men nätbutiken utgör fortfarande en liten del av vår totala omsättning. Det är inte vårt mål att den ska bli Sätilas största säljkanal. Den ska vara vår bästa marknadsföringskanal. Vi vill inte konkurrera ut våra återförsäljare runt om i landet. Vi tror på kombinationen digitala kanaler och fysiska butiker i framtiden.
Google förändrar köpvanorna
Undersökningen visar också att svenskarna shoppar allt mer med sina smartphones idag än för två år sedan. Samtidigt svarar 38 procent att sökmotorjätten Google förändrat deras köpvanor i riktning mot digitala butiker. Allt fler stora varuhuskedjor ökar nu också sin närvaro i digitala kanaler genom att lansera egna nätbutiker för att kunna behålla sin andel av försäljningen. Konsumenten får själv avgöra om han eller hon vill handla i fysiska varuhus eller genom digitala kanaler. En femtedel uppger i undersökningen att de enbart väljer fysiska butiker.
Roger Tjernberg, VD för modeföretaget Oscar Jacobson, säger att bolaget dubblat försäljningen varje år sedan starten 2014. Kan de hålla den takten blir nätbutiken deras största butik 2019:
– Vår nätbutik har samma prisbild som återförsäljarna och våra egna butiker. I dagsläget är det många av våra återförsäljare som har egna nätbutiker där de säljer OJ:s plagg. Vi är noga med att uppdatera nätbutiken kontinuerligt med nya produkter, som finns på lager. När vi rear på nätet, så sker det samtidigt med våra återförsäljare och till samma priser. Två medarbetare jobbar enbart med nätbutiken. Plus lagerpersonal.
Jonas Cedås är VD för Sandryds, som representerar ett marknadsanpassat sortiment textilbaserade produkter, med allt från enklare basplagg till exklusiva jackor. Företaget har över hälften av sin försäljning på nätet idag:
– Sedan lanseringen av sajten har omsättningen ökat med 100 miljoner kronor. Idag är nätbutiken en av våra största framgångsfaktorer och ett av våra vassaste konkurrensmedel när kunderna ska välja leverantör. Vi erbjuder dessutom våra återförsäljare att bygga sin egen sajt i vår sajt. Hittills har 350 stycken nappat på det.
Hur ser framtiden ut för den fysiska handeln?
– Fortsätter den här trenden kommer de fysiska butikerna i allt större utsträckning att bli ett provrum med plats för inspiration och personlig service. Själva försäljningen av plaggen kommer att ske genom handlarens egen hemsida eller app, säger Mattias Boman vid Accentur Interactiv i Norden.
Eton, Oscar Jacobson, Sandryds och Sätila är medlemmar i TEKO.