När efterfrågan på tidnings- och kopieringspapper dyker globalt måste Albany i Halmstad hitta nya affärsområden. Efterfrågan på hushålls- och toalettpapper samt kartong pekar däremot starkt uppåt. Mikael Danielsson, Director R&D, lyfter fram ytterligare ett växande segment:
– Vägen in i framtiden för vår del handlar även om nya kompositmaterial. Redan idag är Albany en framträdande producent av kompositer med till exempel turbinblad och skyddshöljen i kevlar för turbiner och jetmotorer till flygplanstillverkarna Boeing och Airbus samt rymdfärjor.
Albany, som grundades 1895 i USA och kom till i Sverige 1967 via ett samarbete med Nordiska Filt, beräknas omsätta cirka sex miljarder kronor i år. Företaget är världens största producent av så kallad pappersmaskinsbeklädnad (PMC). Det handlar om textilier, viror och filtar, som används för att tillverka alla typer av papper från näsduk till kartong. Textilierna är nödvändiga för papperstillverkningsprocessen. Virorna och filtarna är tillverkade av syntetiska mono- och multifilament samt olika fibermaterial. Det är egentligen konventionell vävning men i ett ”större” format, upp till 15 meter brett och vissa produkter kan vara 100 meter långa. Mikael Danielsson säger till teko.se:
– Våra kunder finns till 90 procent inom pappersindustrin. Vissa segment inom branschen backar, men papperstillverkningen globalt minskar inte. Vi ser en mycket bra tillväxt inom hushålls- och toalettpapper samt kartong. Det finns flera tecken att konsumtionen ökar, främst i Asien. Idag förbrukar en amerikan i snitt 27 kilo per person, en svensk 13 kilo och en kines 1 kilo. Kina är alltså en gyllene framtidsmarknad där användandet av hushålls- och toalettpapper kommer att skjuta i höjden. När det gäller kartong är e-handeln ett effektivt draglok. Den ökande handeln via nätet innebär en enorm potential för papperssektorn, som är inriktad mot kartong.
Mikael Danielsson säger att Albany satsar stort på forskning och utveckling:
– Just nu håller vi på att ta fram produkter som bland annat effektiviserar energiförbrukningen för pappersmaskiner, vilka är mycket energikrävande. Både vad gäller el och ånga. Kan Albany minska friktionen i våra kunders maskiner bidrar vi indirekt till lägre energiförbrukning och bättre miljö. Vid millenniumskiftet skulle alla pappersmaskiner gå för fullt. Idag tittar man mer på utfallet, produkt genom energikostnad och kvalitet. Idag är branschen mer försiktig och maskinerna körs inte längre i maxfart. Det är inte kostnadseffektivt.
Det mesta av produktutvecklingen sker i Halmstad och Kaukauna i Wisconsin:
– När det gäller uppdateringar av produkter lanseras en ny produkt i genomsnitt var 18:e månad till kund. Vi bjuder ofta in våra kunder och visar upp nya innovationer.
Albany nyanställer ingenjörer, kemister och fysiker kontinuerligt:
– Vi har även rekryterat från Textilhögskolan i Borås. Vi är väldigt nöjda med den kompetens de har med sig, säger Mikael Danielsson.
Vilka är Albanys framgångsfaktorer?
– Vi är det företag som satsar mest på forskning och utveckling inom vår bransch. Vi utvecklar produkter såväl som processer både inom PMC och kompositsidan. För PMC har vi under de senaste åren utvecklat ett antal nya viror och filtar som nått marknaden och dessutom har vi samtidigt utvecklat produktionsprocesser för en rationellare tillverkning. Gällande kompositer har vi utvecklat eller förfinat jaquardvävning i 3D för att kunna väva med bland annat kolfiber.
Albany, som har 360 anställda i Halmstad, är medlem i TEKO.