Scampi är ett exklusivt svenskt badklädesmärke i Stockholm som skapar bad- och strandkläder med hög hållbarhetsprofil. Allt material i badkläderna är tillverkade av återvunna fisknät som står emot sol, klor och solkrämer på ett optimalt sätt. Företaget har den senaste tiden märkt av en markant ökning, inte minst vad gäller e-handeln.
– De första åren växte vi väldigt snabbt och det blev faktiskt svårt för produktionen att hänga med. Nu har vi hunnit i kapp och har en bra plattform att bygga vidare på vad gäller försäljning och produktion, säger Emelie Olsson, ägare.
Scampi använder Econyl som med hjälp av en unik kemisk process återskapar nylon av gamla fisknät och annat industriavfall. Resultatet håller lika hög kvalitet som nylon gjord av nytt fossilt material. Dessutom har materialet UV50 och dubbelt så hög hållfasthet mot klor som har en stark förmåga att bryta ner fibern. Badkläderna från Scampi kan ligga så länge som 250 timmar i klorbad utan att fibern bryts och elastanet förslappas, enligt Emelie Olsson. Det kan jämföras med konkurrenternas eller kedjornas kvaliteter som görs av asiatiska icke hållbara material som klarar cirka 20 timmar innan fibern förstörs och badplagget därmed måste kasseras.
– För varje baddräkt vi producerar så återvinner vi upp till 300 gram av marint skräp och annat nylonskräp. Våra kunder gillar att både se snygga ut och må bra när de handlar. Även när det kommer till förpackningar, påsar, webbshoppåsar, etiketter och så vidare så använder vi enbart återvunnet material säger Emelie Olsson.
Småskalig produktion i Europa
All produktion hos Scampi sker i småskaliga fabriker i Portugal. Åter igen är det ett medvetet val från ägaren. Emelie Olsson berättar också om hur de tänker ett steg längre kring vad de faktiskt säljer:
– Vi kommer att erbjuda kunderna att klimatkompensera sina egna flygresor via oss redan i sommar på webbshopen. Faktum är att vi som företag indirekt uppmanar kunderna till semester och att resa och då vill vi kunna göra det lätt för kunderna att kompensera för flygresan via oss i samband med köpet på nätet.
Det stannar inte där. Inför kollektionen vår/sommar 2020 arbetar Scampi för att hela verksamheten ska bli klimatneutral.
– Det är inte alls omöjligt eftersom vi har produktion i Europa och enbart använder hållbara material. Vi har en bra grund att stå på för att det ska bli möjligt. Det är viktigt för att kunna visa våra kunder att vi jobbar med hållbarheten i alla led och det kommer kännas fantastiskt att erbjuda en produkt som inte kostar miljön någonting i framtagningen. Det kommer innebära att vi måste justera priset lite på produkterna, men då vet också kunderna att produkterna är klimatneutrala, berättar Emelie Olsson.
Emelie Olsson har en bakgrund inom försäljning och PR inom modebranschen, bland annat för varumärken som Ralph Lauren, Peak Performance, J Lindeberg, Filippa K samt Stella McCartney. Hon är dessutom utbildad ekonom samt inom textil och materiallära på Textilhögskolan i Borås och tog över Scampi under 2015 från de tidigare ägarna.
– Det började med att jag kontaktade de tidigare ägarna av företaget eftersom jag var intresserad av varumärket. Sedan gick det några år och jag träffade dem av en slump i Mexico och då var det rätt tillfälle för grundarna att sälja. Första kollektionen 2016 var redan klar när jag tog över, men från 2017 gjorde jag egen kollektion och 2018 gjorde jag den första hållbara kollektionen. Då gjorde vi också vinst i företaget efter många år av förlust, vilket var kul och ett kvitto på att jag gör rätt saker, berättar Emelie Olsson.
Det märks tydligt att Emelie Olsson har ett genuint intresse av produktutveckling, varumärkesbyggande och inte minst hållbarhet.
– Tanken bakom Scampi är att bidra till att rädda de platser som vi och våra kunder älskar att besöka. Målet är att bli det mest hållbara och rättvisa badmärket på marknaden, säger Emelie Olsson.
Blickar mot USA
Scampi har fyra anställda och omsättningen ligger på cirka 6 miljoner kronor. Den viktigaste säljkanalen är den egna butiken på Nybrogatan i Stockholm. Därefter kommer e-handeln och de största återförsäljarna. Totalt samarbetar Scampi med cirka 20 återförsäljare, bland annat Åhléns, Nelly, Twilfit och Timarco. Merparten av försäljningen sker i Skandinavien med Sverige, Norge och Finland som största marknader. Med den starka hållbarhetsprofilen så finns potential att växa.
– Jag vet ingen i Europa som erbjuder hållbara badkläder på samma sätt som vi gör. Däremot finns det några varumärken i USA, men vi har ju helt klart en bra möjlighet att utveckla vår närvaro på andra marknader framöver. Vi ser också en ökad trafik på vår e-handel från USA och där kommer vi att vara med på en badmässa i Miami i sommar. De har ju också badsäsong när vi har vinter i Sverige vilket är bra för att jämna ut omsättningen över året, berättar Emelie Olsson.
Det finns flera anledningar till Scampis framgångar, bland annat den höga kvaliteten och starka hållbarhetsprofilen. Men också kundservicen och bemötandet i butiken och att sortimentet finns tillgängligt året runt.
– Vi har kunder som berättar att de har haft sin baddräkt i över 10 år och det är ett kvitto på att våra produkter håller länge och att passformen är riktigt bra. Det är också viktigt ur hållbarhetssynpunkt, att du inte behöver byta baddräkt från år till år. Vi tänker på hållbarhet redan i designstadiet där vikten av en tidlös design som är gångbar år efter år är enorm. Vi jobbar med ett ”no season” tänk där vi inte rear ut modeller som fortsätter i kollektionen framåt och vi uppmanar på så sätt inte till onödig konsumtion. Vi erbjuder också många produkter som är justerbara i modellen så att kunden kan skapa fler än ett sätt att bära toppen eller trosan på eller exempelvis baddräkten som är vändbar med print på ena sidan och enfärgad på andra. Många toppar har även knyt i ryggen för att vi skall undvika att behöva producera fem omkrets-storlekar på varje kup-storlek, förklarar Emelie Olsson.
Franscesca Barguena arbetar i butiken på Nybrogatan och hon har god insyn i vad kunderna uppskattar med Scampi.
– Många tycker om att prova produkterna här i butiken och har kommit hit i många år. Bad- och underklädesköp är komplexa köp som de flesta faktiskt behöver hjälp med för att hitta perfekt passform och storlek. Vi utvecklar en intim kontakt med våra kunder i butiken och många återvänder år efter år, säger hon.
Franscesca vet vilka baddräkter som säljer mest. Blåa färger och mönster är alltid populära och blir snyggt mot alla hudtoner. Klassiska färger som svart, marint och brunt går alltid bra.
– Skandinaviska kunder älskar också våra unika ränder som kommer i nya färger varje säsong och våra mönstrade bad- och strandkläder. Många kunder återvänder år efter år för att köpa samma modell i säsongens nya färger och mönster vilket vittnar om otrolig hög kvalitet och att de är mer än nöjda med passform och funktion.
Populära hos influencers
Emelie Olsson berättar att företagets e-handel växer starkt. När hon tog över företaget under 2015 så låg omsättningen för e-handeln på 200 000 kronor. Nu visar siffrorna istället 1 200 000 kronor. En markant ökning och alltfler får upp ögonen för det hållbara badklädesvarumärket. Orsaken till den kraftiga ökningen är också Emelies breddning av kollektionen som gör att den når en yngre och mer trendkänslig målgrupp och dessa är en stark målgrupp för webbhandel.
– Vi har ungefär 70 % nya besökare som hittar till oss på webben varje månad berättar Emelie. Vi har ju en ganska bred målgrupp, men förstås är det köpstarka konsumenter då våra produkter ligger i en högre prisklass. Samtidigt börjar alltfler bli mer medvetna och uppskattar plagg som håller länge och har en tidlös design, det talar för oss. Jag hoppas och tror att konsumenterna kommer att börja handla mer långsiktigt och förstå att om man betalar lite mer så håller också plagget otroligt mycket längre och vi kan garantera att de producerats under bästa möjliga förhållanden i Europa och av bästa tillgängliga italiensk ”upcyclad” kvalitet.
Med en bakgrund inom PR och försäljning så vet Emelie Olsson värdet av att synas i rätt medier och kanaler. Företaget syns flitigt hos bloggare och influencers, men det är inga betalda samarbeten. Däremot får ambassadörerna gärna produkter i utbyte mot publicitet på Instagram.
– Många av dem är ju oerhört inflytelserika och har många hundratusen följare på Instagram. Det betyder mycket för oss och vi tycker det är kul att de gillar våra produkter och självmant vänder sig till oss. Jag tror att de gillar Scampi för att vi är ett svenskt badmärke med hög hållbarhetsprofil och snygg design. Jag tycker att hållbarhet är grundläggande idag. Ska du som företag producera något överhuvudtaget i en miljösituation som den vi befinner oss i nu så måste det bara ske på ett hållbart sätt och i min mening helst också vara helt klimatneutralt för att rättfärdiga produktionen, det borde inte finnas något annat alternativ. Jag hoppas att konsumenten lär sig att de faktiskt har möjlighet att ställa sådana krav på alla varumärken de handlar hos idag. Utan konsumentens krav så kommer förändringen mot hållbar produktion och bättre miljö ta för lång tid. Tid som vi kanske inte har, avslutar Emelie Olsson.
Scampi är medlem i TEKO
Text av: Henrik Eriksson, TEKO