Mats Rydsund och Björn Samenius förvärvade Artex för 18 år sedan.
-Hållbarhet på riktigt är det enda som gäller för oss. Samtidigt som det blir en kraftigt minskad miljöbelastning sparar våra kunder ohemult mycket pengar genom att renovera istället för att köpa nytt, säger Björn Samenius.
Tillsammans med barndomsvännen Mats Rydsund tog han 2006 över textilföretaget Artex AB i Mjölby.
Björn Samenius menar att alltför många företag försöker framstå som miljövänliga utan att vara det. Greenwashing har blivit ett begrepp i sammanhanget.
-Det finns mycket humbug med konsulter utan någon egentlig praktisk erfarenhet, tycker han.
Artex utvecklar, skär till, syr och klär sittmöbler till tåg, flygplan, bussar, bilar, båtar, kontor, biografer och hotell. Att renovera istället för att kasta är en ambition som genomsyrar hela verksamheten.
Artex byter ut stolar i Stockholms tunnelbana.
Blir nya produkter
-Textilier, skumplast, blixtlås och andra restmaterial omvandlas till nya produkter. Stoppningen i tågets säten, för att ta ett exempel, mals ner och används kanske som ljudisolering. Det är hållbarhet på riktigt, säger Björn Samenius.
För tillfället arbetar Artex med att byta ut stolar i Stockholms tunnelbana.
-Stommen i aluminium står för 80 procent av miljöbelastningen. Vid renoveringen återanvänds den. Det blir förstås ett rejält bidrag till ökad hållbarhet, konstaterar Mats Rydsund.
I 3D-skrivaren på Artex återuppstår skogsavfall och utslitna fisknät som fräscha och stabila designmöbler och som strukturdelar till möbler och prototyper.
Som mycket annat på Artex är tillskärningen högteknologisk.
Grundades 1928
Artex grundades i Mjölby redan 1928, alltså för närmare 100 år sedan.
-Det var 24 anställda när vi tog över. Idag är vi ungefär 500, berättar Mats Rydsund.
Inte minst de senaste åren har omsättningen ökat kraftigt. 2023 omsatte man 330 miljoner. Nu 2024 pekar prognosen mot 400 miljoner. Bakslag och tuffa prövningar har inte saknats under resans gång. Det har funnits perioder med en skakig ekonomi. En förödande brand kunde ha satt punkt för Artex en gång för alla. Hur som helst kan företaget glädja sig åt att det positiva överväger.
Mats Rydsund pekar på att framgångsreceptet, förutom hållbarhetstänkandet, baseras på förmågan att ta fram helhetslösningar med kompletta produkter. En kostnadseffektiv produktion är en annan avgörande faktor.
-Vi måste vara innovativa i förhållande till våra kunder. Det är en grundförutsättning, säger han.
Taktält till Thule
När Thule, förmodligen mest känt för sina takboxar, ville ha hjälp av Artex för att utveckla ett taktält till bilar blev prototypen det första steget. Fortlöpande tillverkning av detta tält är förstås ett mycket viktigt andra steg. Så ungefär ser det ut i många av de uppdrag där Artex involveras.
Skeppsbyggnadsingenjören Mats Rydsund och civilekonomen Björn Samenius hade båda stor industriell erfarenhet när de kom till Artex.
-Däremot kunde vi ingenting om den här branschen, men det fanns värdefull kompetens i bolaget som vi drog nytta av. Då gällde det att glömma den perfekta affärsidén och istället utgå ifrån det vi hade och förädla företaget, poängterar Mats Rydsund.
Av de 500 medarbetarna finns 60 i Mjölby och ett 20-tal i Finland och Danmark. De övriga jobbar i Lettland.
Företaget har 60 medarbetare i Mjölby.
Mjölby har central roll
Mats Rydsund understryker att Mjölby även i fortsättningen kommer att ha en central roll för Artex.
-Vi lämnar aldrig Mjölby. Här finns företagets hjärta och hjärna.
För ett par år sedan gick investmentbolaget Pamica in som majoritetsägare i Artex.
-Det ger oss bättre möjligheter att expandera genom förvärv och att investera i och utveckla tillverkningsteknik snabbare. Framtiden är spännande och ljus, säger Mats Rydsund.
Sören Karlsson