Outdoorföretaget Haglöfs grundades i Torsång i Dalarna för över 100 år sedan av skogsarbetarsonen Wiktor Haglöf. Visionen från början var att underlätta, förenkla och förbättra för människor som var tvungna att vara utomhus. Inte för att man nödvändigtvis älskar det utan för att det är en del av livet. En vision som än i dag sätter sina krav i allt från detaljer, sömmar och material. Och inte minst hållbarhetsaspekten.
– Andelen bluesign®-certifierade klädprodukter i vårt sortiment har växt för varje år, från 58 procent för vår/sommar-kollektionen 2017 till cirka 65 procent för den kommande vår/sommar-kollektionen för 2018. Det är en tydlig markering åt vilket håll vi strävar inom Haglöfs, berättar Eva Mullins, hållbarhetsansvarig. Numera tittar vi på alla ingående delar i produktionen, allt från kantband till tvättråd.
Vi träffas i Järfälla på företagets huvudkontor. Här sker all produktutveckling samt allt inköp och designarbete. Totalt arbetar cirka 140 anställda i företaget. Eva Mullins är relativt ny i tjänsten som hållbarhetsansvarig (1 år), men har arbetat med materialutveckling på företaget sedan 2008, en funktion som går hand i hand med hållbarhet.
– Det blev en naturlig övergång att jag tog över när Lennart Ekberg, som var min föregångare, gick i pension. Vi har ju sett hur de ökade hållbarhetskraven och medvetenheten från konsumenterna ökar i takt med att media lyfter upp frågor som berör och engagerar. För oss är det viktigt att finnas i framkant av utvecklingen, både vad gäller hållbarhet och kvalitet, och där är ju materialvalen ganska avgörande, säger Eva Mullins.
Produkter för äventyrare och vardagsmänniskor
Haglöfs filosofi är att kunna erbjuda produkter som passar lika bra för äventyrare som lever i naturen till vardagsmänniskor som bara vill vistas utomhus en liten stund. Företaget vill helt enkelt få fler människor att vilja vistas utomhus. Kopplingen mellan utomhusaktiviteter och hänsyn om naturen går hand i hand.
– Konsumenterna vill i dag veta vad plaggen innehåller, vilka material det är tillverkat av och att plagget inte innehåller några farliga kemikalier och så vidare. På materialsidan har vi ett mycket engagerat team som ständigt tittar på nya material för vårt sortiment. En del av utvecklingen handlar också om att konsumenterna ska vara redo att köpa mer hållbara produkter. I dag finns en förväntan om att plaggen ska ha en viss funktion, till exempel vattenavvisande, stå emot kyla och samtidigt andas. Det ställer krav på materialen vi använder. Så det handlar om att hitta en bra balans mellan kvalitet och hållbarhet genomgående, berättar Eva Mullins.
Sedan 2012 är Haglöfs medlem i Fair Wear Foundation, ett internationellt kontrollsystem främst inriktat på att förbättra de anställdas villkor i textilindustrin. Här samarbetar företag, fack och organisationer för att tillsammans hitta den bästa vägen fram till en hållbar industri. Exempel på andra svenska företag som också är medlemmar är Fristads Kansas, Sandqvist, Nudie Jeans, Filippa K och Acne Studios.
– Vi har arbetat med Fair Wear Foundation sedan 2012 och det finns ett fantastiskt samarbete inom den gruppen. Det underlättar också arbetet mycket på många sätt. Det är en stark partner som vi vet gör ett bra jobb och som många andra företag i branschen känner en trygghet i, berättar Eva Mullins.
Materialvalen styr tillverkningslandet
Haglöfs produkter tillverkas till största delen i Kina, därefter Vietnam, Portugal och Estland. En liten del av det stickade materialet sker i Sverige medan t-shirts av bomull produceras i Turkiet. Vissa produkter sätts ihop i Polen samt en skomodell i Rumänien, någon annan sko i Indonesien samt vissa sovsäckar i Kambodja. Ett omfattande planeringsarbete ligger bakom för att få hela kedjan att fungera.
– Materialvalen får oftast styra var vi väljer att producera. Stor del av de högteknologiska materialen produceras just i Asien. Vår tanke är att jobba långsiktigt och en producent har vi till exempel samarbetat med sedan 1989 vilket säger en hel del om vår ambition som företag. Vårt produktionsteam är dessutom ständigt ute på plats hos våra tillverkningspartners. Vi har också bra hjälp av Fair Wear Foundation som genomför kontroller för flera olika varumärken och företag. Deras arbete utvecklas för varje år.
Ett konkret exempel på hur systemet fungerar inom Fair Wear Foundation är att Haglöfs inför varje år redovisar vilka leverantörer de samarbetar med och vilket varuvärde de har hos dem. Sedan stämmer Fair Wear Foundation av det mot fakturor hos Haglöfs.
– De besöker oss varje år för en revision där de kontrollerar att vi har varit där på besök och uppfyller alla kriterier som ingår i systemet. Det blir en garanti att vi tar deras arbete på allvar, säger Eva Mullins.
Design en viktig del i hållbarhetsarbetet
Förutom Fair Wear Foundation och Bluesign® har Haglöfs märkt upp en stor del av sitt sortiment med Take Care som är företagets egen märkning för att vägleda kunderna till ett mer hållbart val.
– Take Care är en märkning som underlättar för våra kunder, men som också symboliserar Haglöfs hållbarhetsarbete i alla led. Från att öka andelen återvunnet material i våra produkter till att utveckla en helt ny fluorkarbonfri, hållbar och vattenresistent ytbehandling. Vi försöker ständigt utveckla och förbättra hela sortimentet istället för bara ett fåtal utvalda produkter, berättar Eva Mullins.
Det är inte enbart materialvalet som skapar en hållbar produkt, även i designprocessen måste hållbarhetsaspekten vägas in. Ett talande exempel på hur Haglöfs tänker är deras senaste utvecklingsprojekt, en jacka där designen av blixtlåset har utformats så det enkelt kan repareras och ersättas utifall att det skulle gå sönder.
– Alla tillverkare i branschen vet att detaljer i produkter innebär kritiska punkter, och just blixtlåset är en sådan detalj. På den här jackan har vi dessutom designat fickorna utan knappar, allt för att minska andelen detaljer och öka reparerbarhet. Plagget är även gjort i mono-material, vilket även underlättar återvinningsprocessen när jackan en gång har tjänat ut, berättar Eva Mullins.
Tar ansvar för en mer hållbar bransch
Ett omdebatterat ämne inom outdoorbranschen är fluorkarboner. Främst gäller det de högfluorerande ämnena PFOS och PFOA med flera samt ämnen som i stort sett aldrig kan brytas ned av naturen. Fluorkarboner är en grupp kemikalier som gör produkter vatten- och smutsavvisande. De finns i allt från brandskum och popcornpåsar till teflonstekpannor samt används traditionellt för att impregnera textilier i högteknologiska friluftsprodukter.
Stora delar av Haglöfs kollektion har redan sedan 2009 fluorkarbonfria impregneringar eller ingen impregnering alls. Företaget arbetar för att fasa ut all användning av fluorkarboner senast år 2020.
– Vårt skalsortiment LIM Proof har varit helt fria från fluorkarboner sedan 2016 och det är vi stolta över. Och i det här showroomet som vi sitter i just nu är i princip allting fritt från fluorkarboner, förutom det som kommer från Gore-Tex, säger Eva Mullins.
Hon berättar vidare att den snabba utvecklingen inom hållbarhetsområdet har gjort att de stora kemikalie- och materialföretagen som Dupont och Gore har börjat förstå att det är allvar. Det gör samtidigt att andelen hållbara material blir fler. Haglöfs är också ett av företagen som jobbar mycket aktivt med att undersöka och analysera problematiken med mikroplatser i textilier genom bland annat nätverket inom European Outdoor Group.
– Kundens förväntningar är fortfarande på en nivå som inte går att återskapa i dag, med tanke på hur det har sett ut tidigare i materialen. Det är en utmaning för oss och hela branschen. Det är helt klart på väg åt rätt håll och det känns mycket positivt att jobba på Haglöfs som tar ansvar för en mer hållbar outdoorbransch, avslutar Eva Mullins.
Haglöfs är medlem i TEKO