Lin och linnetyg har en lång historia i Hälsingland. I landskapet var man tidiga med att använda vattenkraft för att bearbeta och väva lin, vilket gjorde området ledande inom linproduktionen, då man hade en fördel gentemot övriga landet. Under många decennier fanns ett centrum för linbearbetning i Trolldalen, nära där Växbo Lin idag ligger.
– Produktionen där lades ner under 50-talet, men på 80-talet beslutade ett antal personer från området att återuppliva traditionen genom att starta Växbo Lin. De tyckte det vore tråkigt om all den kulturhistoria och kunskap om linnevävning som fanns här skulle gå förlorad.
Det berättar Hanna Bruce, som idag äger och driver Växbo Lin tillsammans med sin man Jacob. De har båda rötter i trakten men bodde en tid utanför Hälsingland. Under den perioden pratade de om att flytta tillbaka och köpa Växbo, ett företag de var väl bekanta med.
– En dag träffade vi Rolf, den sista av de ursprungliga tio grundarna, på en restaurang i Dalarna. Vi sa till honom: ”Om du vill sälja, vill vi köpa”! Samma dag hade han sagt till sin fru att han nog ville lämna verksamheten vidare. Det kändes verkligen som det var meningen.
Hanna och Jacob Bruce driver Växbo Lin sedan snart 20 år.
Nu har Hanna och Jacob drivit Växbo Lin i snart tjugo år. Företaget är ett linneväveri som främst tillverkar bruksföremål som disktrasor, handdukar och dukar, tillverkade av 100 procent lin. Lin är ett naturligt material som ger mycket slitstarka produkter, perfekta för daglig användning.
– Den hållbara konsumtionen kommer naturligt när man väljer att köpa färre saker av högre kvalitet som håller längre. Vi tillverkar allt här i vår fabrik och har total kontroll över hela processen för att säkerställa att den är så miljövänlig som möjligt. Våra produkter är därför hållbara ur den aspekten också, konstaterar Jacob.
Förutom att väva sina tyger, gör Växbo Lin även kvalitetskontroll, tvätt och sömnad i deras produktionsanläggning i Växbo, mellan Bollnäs och Söderhamn. Företaget säljer direkt till konsumenter via e-handel, till andra företag som restauranger och återförsäljare, och har en stor fabriksbutik i anslutning till produktionen.
– Vår butik är väldigt viktig för oss och har blivit ett resmål i sig, särskilt på sommaren, säger Hanna.
Företaget har cirka tio anställda, och när det gäller rekrytering och kompetensförsörjning berättar Hanna att de har ändrat sin strategi genom åren.
– Vi försökte först rekrytera baserat på kompetens, främst genom att söka efter personer med textilutbildningar, men insåg att faktorer som viljan att bo här långsiktigt var viktigare för att behålla personalen. Nu rekryterar vi istället bland dem som redan bor här och har rätt attityd. Sedan lär vi upp dem i det de behöver kunna.
Under Hanna och Jacobs ledning har Växbo Lin vuxit stadigt, och paret äger fortfarande bolaget helt själva. Deras engagemang för hållbarhet sträcker sig även till den sociala aspekten i frågan om svensk industriproduktion, med fokus på att bevara möjligheten att producera tyg i Sverige.
– Vi vet att vi för samma personalkostnader skulle kunna vara mycket större om vi hade produktionen i Asien, men för oss är det centralt att vara här och visa att det går att ha tillverkningsindustri i Sverige, även inom textil.
Paret efterlyser också ett mer kritiskt förhållningssätt till hur andra varumärken använder ”svenskt” i sin marknadsföring och menar att det kanske behövs en ”green claims”-lagstiftning för påståenden om ursprungsland.
– Det finns många företag som säger ”designed in Sweden” och försöker få det att låta som om produktionen sker här, vilket inte betyder någonting. Vi vill vara på plats med alla delar av vår tillverkning och är beredda att investera i det. Då kan det vara frustrerande ibland att se hur andra åker snålskjuts med vaga påståenden, avslutar Hanna.