Studenter hos Nordiska Textilakademin har tidigare ritat skor åt Tommy Hilfiger, utvecklat Lisebergskaninens nya uniform och designat haute couture för Gina Tricot. Nu är ytterligare ett prestigefyllt samarbete klart, ett treårigt utbildningsavtal med klassiska Almedahls från Kinna.
– Bakgrunden är att Almedahls har behov av att tänka nytt och annorlunda, precis som Nordiska Textilakademin. Vi ville ha inspiration för vårt Home-koncept och utifrån det har vi nu kommit överens om ett treårigt avtal och det känns fantastiskt kul. Med Nordiska Textilakademins tidigare erfarenheter av att jobba tillsammans med stora varumärken så vet vi att de har kompetensen att klara av det på ett utmärkt sätt, säger Gry Hege Sölsnes, vd på Almedahls.
Det smått unika samarbetet involverar studenter på både design- och inköpsutbildningarna hos Nordiska Textilakademin. De får arbeta tillsammans och i nära samarbete med designers från Almedahls. Arbetet startade i början av september med en heldag hos företaget där studenterna fick en övergripande presentation och genomgång av verksamheten med alltifrån den stora fabriken till företagets långa varumärkeshistoria.
Almedahls grundades i stadsdelen Örgryte i Göteborg 1846 av Hans Wesslau. I dag finns fabriken och huvudkontoret i den lilla byn Kinna. I generationer har företaget utvecklat och designat textilprodukter med högsta kvalitet. Nu är det dags för nya spännande grepp.
– Hela arbetet handlar om att hjälpa Almedahls att ta nästa steg och det är att utveckla produkter för hela hemmet. Att kombinera mode för hemmet och styling. Alla rum i hemmet passar för Almedahls egentligen, det handlar om hur de bygger sortiment och tar hand om den fantastiska mönsterskatt som finns hos företaget, säger Minna Engström Heino, creative director på Nordiska Textilakademin.
Mode i hemmet med Almedahls
Gry Hege Sölsnes utvecklar resonemanget hur Almedahls tänker kring det framtida sortimentet:
– På senare år har affärsområdet Almedahls Home fokuserat på köket, men nu ska vi bredda oss och därav temat ”Mode i Hemmet”. Vi vill gå från att vara enbart kök till att anpassa oss och våra mönster till hela hemmet, berättar Gry Hege Sölsnes. Våra designers kommer förstås att vara med i diskussionerna, sedan är det studenterna som ska skapa hela konceptet och stå för designen. Det blir ett mycket nära samarbete med hela vår organisation, från marknad, försäljning och inköp till produktion, och det ska bli väldigt spännande att följa.
Nordiska Textilakademin har införlivat samarbetet så det passar skolans terminsupplägg och läroplaner. Allt handlar i grund och botten om att arbeta så verklighetsnära som möjligt.
– Vi anpassar hela vår verksamhet och scheman efter de projekt som vi gör tillsammans med Almedahls. Det måste finnas en enorm flexibilitet i undervisningen, då blir också skolan mer verklighetsanpassad. Det ska bli oerhört spännande att se vilka produkter och idéer som studenterna skapar, säger Christian Lundell, vd för Nordiska Textilakademin.
En ensam designer gör ingen produkt
En viktig del i arbetet blir de tydliga deadlines som sätts upp där studenterna får jobba för att möta verklighetens krav, inte minst från andra avdelningar inom Almedahls.
– Alla på ett företag är inblandade i hur framgångsrik en produkt är. Inköp, marknad, design och produktion måste arbeta tillsammans för att det ska fungera, säger Minna Engström Heino. Många har ofta en romantiserande bild över designyrket. Det är ofta en del i ett större samarbete och ett teamwork där alla strävar mot samma mål. Och att få in alla yrkesgrupper som i det här projektet är verkligen mycket värt, säger Minna Engström Heino.
Hon utvecklar resonemanget om designeryrket:
– En designer måste känna till vad som går att tillverka och ha dialog och förstå de olika yrkesgrupper som är inblandade i tillverkningsprocessen. Inte minst den ekonomiska biten, till exempel vad en produkt får kosta och vilket material som ska användas. Det finns mängder av begränsningar för en designer. De som är duktiga kan förhålla sig till de givna ramar och förutsättningar som finns, säger Minna Engström Heino.
Den svenska textilhistorien på köpet
Förutom nuvarande studenter har också tidigare studenter önskat att få delta i arbetet. De fungerar nu som mentorer åt de yngre studenterna.
– Det är ju vår roll som utbildningssamordnare att förbereda studenterna för det verkliga livet och det här upplägget är fantastiskt att kunna erbjuda. Det är inte alla företag som skulle våga låta studenter vara delaktiga i utvecklingen av deras produkter. Samtidigt är det en gåva att studenterna får med sig den svenska textilhistorien som finns hos Almedahls, säger Minna Engström Heino.
Gry Hege Sölsnes avslutar:
– Samarbetet är planerat att pågå i tre år och nu har vi påbörjat den första terminen med andraårs-studenterna. Sedan kommer en ny kull av designstudenter som också kommer att vara engagerade i projektet. Vi börjar på en lagom nivå och sedan blir det svårare och mer komplicerat ju mer tid som går så att studenterna får komma in i arbetet på ett bra sätt. Det ska bli spännande att involvera inköpsstudenterna i arbetet också. I slutändan handlar det här om tillväxt för oss på Almedahls. Vi vill ju växa och sälja ännu mer till yngre målgrupper.
Almedahls är medlem i TEKO
Läs mer om Nordiska Textilakademin här